The Use of Cloud Services in Serverless Game Development
Lampela, Joa (2024)
Lampela, Joa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119289
Tiivistelmä
Suuret pelialan yritykset käyttävät pelikehityksessä nykyään usein pilvipalveluita. Tässä työssä käsitellään pilvipalveluille keskeisiä käsitteitä ja niiden merkitystä pienkehittäjille kertomalla pilvipalveluiden toiminnallisuuksista ja käytöstä konkreettisen sovelluskehityksellisen esimerkin kautta.
Työssä kuvailtiin Amazonin pilvipalveluita käyttävän Unity-alustalla kehitetyn demoprojektin toteutusta ja tuloksia. Projektin tarkoituksena oli luoda demoversio työkalusta yritykselle Flow Analytics. Työkalu auttaa mallintamaan jalankulkijoiden ja kulkuneuvojen liikennettä kaupunkiympäristössä pilvestä haetun datan perusteella.
Projektissa käytettyihin pilvipalveluihin kuuluivat AWS Identity and Access Management, Amazon API Gateway, AWS Lambda, Amazon CloudWatch, Amazon Simple Storage Service, Amazon DynamoDB ja AWS Management Consolen myApplications. Projekti saatiin valmiiksi ketteriä kehitysmenetelmiä käyttäen. Kaikki keskeiset toiminnallisuudet toteutettiin ajallaan ja tuloksena syntyi projekti, joka käsittelee ja visuaalistaa pilveen tallennettua organisoitua dataa.
Antamalla yleiskuvan käytetyistä teknologioista ja esittelemällä projektin, jossa pilvipalveluita on käytetty pilvessä sijaitsevien resurssien hallinnoimiseen, insinöörityö havainnollistaa pilvipalveluiden helppokäyttöisyyttä ja käytännöllisyyttä. Se myös osoittaa pilvipalveluiden olevan taloudellinen valinta sekä palveluihin kuluvien varojen että projektin kehitykseen vaaditun ajan näkökulmista.
Työssä kuvailtiin Amazonin pilvipalveluita käyttävän Unity-alustalla kehitetyn demoprojektin toteutusta ja tuloksia. Projektin tarkoituksena oli luoda demoversio työkalusta yritykselle Flow Analytics. Työkalu auttaa mallintamaan jalankulkijoiden ja kulkuneuvojen liikennettä kaupunkiympäristössä pilvestä haetun datan perusteella.
Projektissa käytettyihin pilvipalveluihin kuuluivat AWS Identity and Access Management, Amazon API Gateway, AWS Lambda, Amazon CloudWatch, Amazon Simple Storage Service, Amazon DynamoDB ja AWS Management Consolen myApplications. Projekti saatiin valmiiksi ketteriä kehitysmenetelmiä käyttäen. Kaikki keskeiset toiminnallisuudet toteutettiin ajallaan ja tuloksena syntyi projekti, joka käsittelee ja visuaalistaa pilveen tallennettua organisoitua dataa.
Antamalla yleiskuvan käytetyistä teknologioista ja esittelemällä projektin, jossa pilvipalveluita on käytetty pilvessä sijaitsevien resurssien hallinnoimiseen, insinöörityö havainnollistaa pilvipalveluiden helppokäyttöisyyttä ja käytännöllisyyttä. Se myös osoittaa pilvipalveluiden olevan taloudellinen valinta sekä palveluihin kuluvien varojen että projektin kehitykseen vaaditun ajan näkökulmista.