Starting a Tourism Company in Gambia : Case Company Jäälin Palvelupiste Ky
Luukkonen, Kaisu (2014)
Luukkonen, Kaisu
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501071074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501071074
Tiivistelmä
Uusille markkinoille etabloituminen vaatii yrityksiltä paljon valmisteluja ja taustatyötä. Kohdeyrityksen tavoitteena on perustaa Gambiaan matkailualan yritys ja tämän opinnäytetyön on tarkoitus toimia oppaana siinä prosessissa. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoreettinen perusta on hankittu luotettavista kirjallisista primaari- ja sekundaarilähteistä. Lisäksi taustatietoja on kerätty sähköisistä lähteistä. Teorian syventämiseksi sekä käytännön prosessien työkaluiksi on ajankohtaista kohde- ja taustatietoa kerätty usealta taholta teemahaastatteluilla sekä kyselyillä.
Opinnäytetyö on rakennettu vetoketjumallin mukaan, jolloin teoria ja käytäntö keskustelevat keskenään. Työn alkuosa perehtyy lähtökohta-analyyseihin sekä ymmärtämään Gambiaa markkinana ja toimintaympäristönä. Tarkoituksena on selvittää, minkälainen Gambian toimintaympäristö on sekä lisäämään ymmärrystä Gambiaa kohtaan potentiaalisena kohdemaana matkailuyrityksen perustamiseen. Primääritavoitteen lisäksi tarkoituksena on, että myös muut suomalaiset yritykset voivat käyttää tätä työtä oppaana yrityksen perustamisessa tai investoinneissa Gambiaan. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan matkailuyritystä, mutta teoriaosuutta ja käytännön ohjeita voi soveltaa kaikille aloille ja hyödyntää siten taustatyökaluna. Työn loppuosa keskittyy riskien kartoittamiseen ja hallintaan sekä kriittisten menestystekijöiden hahmottamiseen hotellialalla.
Aikataulu on muuttunut prosessin aikana, koska joitakin haastateltavista ei ole tavoitettu. Haastateltavat ovat olleet matkailu- ja yritysalan ammattihenkilöitä ja haastattelut on suoritettu kyselyillä sähköpostitse ja teemahaastatteluina puhelimitse sekä Skypen välityksellä. Haastattelujen kohteena ovat olleet kohdeyrityksen kaksi edustajaa, matkailualan yritys, suurlähetystön edustaja sekä gambialainen johtaja. Kerätyn tiedon ja teoreettisen viitekehyksen avulla Gambiaa on tarkasteltu eri analyysein. Niiden perusteella voidaan todeta, että Gambia on potentiaalinen kohde matkailuyrityksen perustamiselle. Vaikka maa on varsin köyhä ja on hallintomuodoltaan diktatuuri, on uskottavaa, että maata halutaan kehittää myös osittain demokratian keinoin. Turismi on tärkeä ja kehittyvä elinkeino, jota tuetaan eri kannustimin. Ulkomaalaisten investointeja ja omistusta suojellaan lainsäädännön keinoin, joilla pyritään takaamaan, ettei ulkomaisten omaisuutta takavarikoida valtiolle. Kannustimena tarjotaan muun muassa erilaisia verovapautuksia sekä luovutetaan tonttimaata ilmaiseksi. Maan byrokratia on raskas ja monimutkainen ja korruptio asettaa suuria haasteita varsinkin ulkomaalaisille toimijoille. Maan hallituksen turismin kehittämistä ohjaava elin pyrkii neuvomaan ja auttamaan toiminnassa. Samalla halutaan taata ulkomaalaisille yrittäjille samanarvoinen kohtelu.
Opinnäytetyö on rakennettu vetoketjumallin mukaan, jolloin teoria ja käytäntö keskustelevat keskenään. Työn alkuosa perehtyy lähtökohta-analyyseihin sekä ymmärtämään Gambiaa markkinana ja toimintaympäristönä. Tarkoituksena on selvittää, minkälainen Gambian toimintaympäristö on sekä lisäämään ymmärrystä Gambiaa kohtaan potentiaalisena kohdemaana matkailuyrityksen perustamiseen. Primääritavoitteen lisäksi tarkoituksena on, että myös muut suomalaiset yritykset voivat käyttää tätä työtä oppaana yrityksen perustamisessa tai investoinneissa Gambiaan. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan matkailuyritystä, mutta teoriaosuutta ja käytännön ohjeita voi soveltaa kaikille aloille ja hyödyntää siten taustatyökaluna. Työn loppuosa keskittyy riskien kartoittamiseen ja hallintaan sekä kriittisten menestystekijöiden hahmottamiseen hotellialalla.
Aikataulu on muuttunut prosessin aikana, koska joitakin haastateltavista ei ole tavoitettu. Haastateltavat ovat olleet matkailu- ja yritysalan ammattihenkilöitä ja haastattelut on suoritettu kyselyillä sähköpostitse ja teemahaastatteluina puhelimitse sekä Skypen välityksellä. Haastattelujen kohteena ovat olleet kohdeyrityksen kaksi edustajaa, matkailualan yritys, suurlähetystön edustaja sekä gambialainen johtaja. Kerätyn tiedon ja teoreettisen viitekehyksen avulla Gambiaa on tarkasteltu eri analyysein. Niiden perusteella voidaan todeta, että Gambia on potentiaalinen kohde matkailuyrityksen perustamiselle. Vaikka maa on varsin köyhä ja on hallintomuodoltaan diktatuuri, on uskottavaa, että maata halutaan kehittää myös osittain demokratian keinoin. Turismi on tärkeä ja kehittyvä elinkeino, jota tuetaan eri kannustimin. Ulkomaalaisten investointeja ja omistusta suojellaan lainsäädännön keinoin, joilla pyritään takaamaan, ettei ulkomaisten omaisuutta takavarikoida valtiolle. Kannustimena tarjotaan muun muassa erilaisia verovapautuksia sekä luovutetaan tonttimaata ilmaiseksi. Maan byrokratia on raskas ja monimutkainen ja korruptio asettaa suuria haasteita varsinkin ulkomaalaisille toimijoille. Maan hallituksen turismin kehittämistä ohjaava elin pyrkii neuvomaan ja auttamaan toiminnassa. Samalla halutaan taata ulkomaalaisille yrittäjille samanarvoinen kohtelu.