Esihenkilötyön vaikutus työhyvinvointiin Kuopion Energialla
Vepsäläinen, Sonja (2024)
Vepsäläinen, Sonja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219804
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on yhteiskunnallisesti merkittävä aihe, sillä on suoria vaikutuksia mm. työntekijöiden työkykyyn, motivaatioon, sitoutumiseen ja henkilökohtaiseen kehitykseen, nämä taas vaikuttavat merkittävästi yritysten toimintaan ja tulokseen. Sitoutuneet ja hyvinvoivat työntekijät ovat suuri voimavara ja kilpailutekijä yrityksille. Esihenkilötyön vaikutus työhyvinvointiin on merkittävä. Esihenkilötyötä pidetään yksilön onnistuneen työhyvinvoinnin edellyttäjänä. Toimivan esihenkilötyön on todettu vähentävän yksilön kokemaa stressiä, lisäävän työmotivaatio sekä työniloa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Kuopion Energialle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä asiat esihenkilötyössä vaikuttavat eniten henkilöstön työhyvinvointiin ja mitä asioita esihenkilötyössä voitaisiin kehittää työhyvinvoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksen ja sitä täydennettiin kvalitatiivisella osuudella. Työn kvantitatiivinen osuus toteutettiin henkilöstökyselynä, jonka tavoitteena oli selvittää mitkä asiat esihenkilötyössä vaikuttavat eniten henkilöstön työhyvinvointiin. Kysely lähetettiin koko organisaation henkilöstölle ja vastausprosentti oli 63. Kyselyn toteuttamisen jälkeen tuloksia ja tietämystä syvennettiin kvalitatiivisella osuudella, joka toteutettiin teemahaastatteluina pienelle joukolle. Haastatteluiden tavoitteena oli saada syvällisempää tietoa asioista, jotka kyselytutkimuksen perusteella nousivat kehittämiskohteiksi ja toisaalta asioista, joiden koettiin olevan esihenkilötyössä erityisen hyvin.
Opinnäytetyön tulosten mukaan esihenkilötyön koettiin tukevan työhyvinvointia kohtuullisen hyvin koko organisaatiossa. Tulokset vaihtelivat jonkin verran eri osastojen välillä. Tutkimuksen perusteella pystyttiin nosta-maan kehittämiskohteiksi palautteen antaminen ja vastaanottaminen, johtamistaidot, ristiriitatilanteet, tasa-arvoinen kohtelu sekä kiinnostus työntekijöiden työhyvinvointia kohtaan. Tulosten perusteella esitettiin kehittämisehdotuksia, joiden tavoitteena on parantaa esihenkilötyötä niiltä osin, jotka tutkimuksessa nousivat esille. Kehittämisehdotuksina esitettiin verkkokoulutuksia, työpajatoimintaa, mentorointia sekä esihenkilön vuosikelloa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Kuopion Energialle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä asiat esihenkilötyössä vaikuttavat eniten henkilöstön työhyvinvointiin ja mitä asioita esihenkilötyössä voitaisiin kehittää työhyvinvoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksen ja sitä täydennettiin kvalitatiivisella osuudella. Työn kvantitatiivinen osuus toteutettiin henkilöstökyselynä, jonka tavoitteena oli selvittää mitkä asiat esihenkilötyössä vaikuttavat eniten henkilöstön työhyvinvointiin. Kysely lähetettiin koko organisaation henkilöstölle ja vastausprosentti oli 63. Kyselyn toteuttamisen jälkeen tuloksia ja tietämystä syvennettiin kvalitatiivisella osuudella, joka toteutettiin teemahaastatteluina pienelle joukolle. Haastatteluiden tavoitteena oli saada syvällisempää tietoa asioista, jotka kyselytutkimuksen perusteella nousivat kehittämiskohteiksi ja toisaalta asioista, joiden koettiin olevan esihenkilötyössä erityisen hyvin.
Opinnäytetyön tulosten mukaan esihenkilötyön koettiin tukevan työhyvinvointia kohtuullisen hyvin koko organisaatiossa. Tulokset vaihtelivat jonkin verran eri osastojen välillä. Tutkimuksen perusteella pystyttiin nosta-maan kehittämiskohteiksi palautteen antaminen ja vastaanottaminen, johtamistaidot, ristiriitatilanteet, tasa-arvoinen kohtelu sekä kiinnostus työntekijöiden työhyvinvointia kohtaan. Tulosten perusteella esitettiin kehittämisehdotuksia, joiden tavoitteena on parantaa esihenkilötyötä niiltä osin, jotka tutkimuksessa nousivat esille. Kehittämisehdotuksina esitettiin verkkokoulutuksia, työpajatoimintaa, mentorointia sekä esihenkilön vuosikelloa.