Opetusnavetasta nokkelampi : JEDUn opetusnavetan kehittäminen tulevaisuuden osaamisen tarpeisiin
Kinnunen, Patrik (2024)
Kinnunen, Patrik
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119371
Tiivistelmä
Opetusnavetta on keskeinen oppimisympäristö Koulutuskeskus JEDUn maatalousalan opinnoissa. Vuonna 2004 rakennettu opetusnavetta haluttiin päivittää vastaamaan 2030-luvun maatalous opetuksen tarpeita, jotta osaamistarpeisiin voidaan vastata opetuksessa paremmin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyselyllä ja haastatteluilla opiskelijoiden ja alueen yrittäjien näkemyksiä opetusnavetan tarpeista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa toimeksiantajalle siitä, mitä tulevaisuuden opetusnavetan tulisi tarjota opetussuunnitelmat sekä opiskelijoiden tarpeet huomioiden. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Koulutuskeskus JEDU.
Tutkimus toteutettiin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmin. JEDUn maatalousalan opiskelijoilta tehtiin Webropol-kysely ja yrittäjille teemahaastattelut. Kysely oli avoinna 12.–13.3.2024 ja vastauksia saatiin yhteensä 20 opiskelijalta. Teemahaastattelut toteutettiin kolmelle alueen maitotilayrittäjälle, jotka olivat tarjonneet työssäoppimismahdollisuuden yrityksessään.
Opiskelijoiden kyselyssä esiin tuli kiinnostus ruokintaan (ape ja rehulogistiikka) ja eläinten hyvinvointiin.
Tulevaisuudessa opiskelijat näkivät tarpeen hankkia osaamista nautojen sorkkien hoidosta ja tilasiemennyksestä. Teemahaastatteluissa yrittäjät puolestaan korostivat opiskelijoiden tarvitsevan perustason osaamista esimerkiksi lypsykarjan ruokinnasta, päivittäisistä hoitotöistä sekä työelämätaitoja, kuten aikataulujen hallintaa. Osa yrittäjistä kertoi olevansa kiinnostuneita osallistumaan opetusnavetassa järjestettäviin koulutuksiin niin, että joko he itse tai heidän työntekijänsä ovat paikalla. Kaikki yrittäjät korostivat, että tärkeimmässä roolissa työssäoppimispaikalla on hyvä asenne ja halu oppia. Yrittäjien teemahaastatteluissa esiin nousi myös maatalousopetuksen brändin vahvistaminen ja sen näkyvyys alueella.
Opinnäytetyö tuotti tietoa opetusnavetan kehittämistä varten ja antoi alan opiskelijoille ja yrittäjille mahdollisuuden tuoda näkemyksiään esille koulutuksen parantamiseksi. Toimeksiantaja voi hyödyntää saatuja tuloksia, kun opetusnavettaa kehitetään. Jatkotutkimuksen aiheita opetusnavetan parissa voisivat olla muun muassa olosuhteiden ja teknologisten ratkaisujen hyödyntäminen.
Tutkimus toteutettiin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmin. JEDUn maatalousalan opiskelijoilta tehtiin Webropol-kysely ja yrittäjille teemahaastattelut. Kysely oli avoinna 12.–13.3.2024 ja vastauksia saatiin yhteensä 20 opiskelijalta. Teemahaastattelut toteutettiin kolmelle alueen maitotilayrittäjälle, jotka olivat tarjonneet työssäoppimismahdollisuuden yrityksessään.
Opiskelijoiden kyselyssä esiin tuli kiinnostus ruokintaan (ape ja rehulogistiikka) ja eläinten hyvinvointiin.
Tulevaisuudessa opiskelijat näkivät tarpeen hankkia osaamista nautojen sorkkien hoidosta ja tilasiemennyksestä. Teemahaastatteluissa yrittäjät puolestaan korostivat opiskelijoiden tarvitsevan perustason osaamista esimerkiksi lypsykarjan ruokinnasta, päivittäisistä hoitotöistä sekä työelämätaitoja, kuten aikataulujen hallintaa. Osa yrittäjistä kertoi olevansa kiinnostuneita osallistumaan opetusnavetassa järjestettäviin koulutuksiin niin, että joko he itse tai heidän työntekijänsä ovat paikalla. Kaikki yrittäjät korostivat, että tärkeimmässä roolissa työssäoppimispaikalla on hyvä asenne ja halu oppia. Yrittäjien teemahaastatteluissa esiin nousi myös maatalousopetuksen brändin vahvistaminen ja sen näkyvyys alueella.
Opinnäytetyö tuotti tietoa opetusnavetan kehittämistä varten ja antoi alan opiskelijoille ja yrittäjille mahdollisuuden tuoda näkemyksiään esille koulutuksen parantamiseksi. Toimeksiantaja voi hyödyntää saatuja tuloksia, kun opetusnavettaa kehitetään. Jatkotutkimuksen aiheita opetusnavetan parissa voisivat olla muun muassa olosuhteiden ja teknologisten ratkaisujen hyödyntäminen.