Selvittämässä lasten osallisuuden kokemuksia päiväkodissa
Rautio, Niina-Riikka (2024)
Rautio, Niina-Riikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119406
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön aiheena olivat lasten osallisuuden kokemukset varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena oli selvittää sekä tavallisella pedagogiikalla että montessoripedagogiikalla kasvatettavien lasten kokemuksia osallisuudesta ja verrata niistä mahdollisesti löytyviä eroja toisiinsa. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: Millaisia kokemuksia päiväkotiryhmien lapsilla oli osallisuudesta sekä millaisia eroja eri pedagogiikkaa käyttävien ryhmien lasten kokemuksissa mahdollisesti löytyy?
Työn teoriaosuus koostuu varhaiskasvatuksesta, osallisuudesta, montessoripedagogiikasta ja Harry Shierin osallisuuden polusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Shierin osallisuuden polun pohjalta laadittua teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin pareittain, jolloin niitä oli kaiken kaikkiaan neljä. Haastattelut analysoitiin teemoittelemalla.
Tuloksista ilmeni, että molempien ryhmien lapsilla oli myönteisiä kokemuksia osallisuuden toteutumisesta. Merkittävän suuria eroja osallisuuden kokemuksissa ei ryhmien välillä ollut. Pienet erot ryhmien välillä liittyivät aikuisen lähestymiseen, mielipiteiden kysymiseen ja päätöksentekoon. Yhteistä ryhmien lasten vastauksissa olivat lasten persoonan ja aikuisten kiireen vaikutukset osallisuuteen. Nämä teemat nousivat esiin molempien ryhmien lasten kokemuksissa. Tutkielmani perusteella voidaankin todeta, että käytettävää pedagogiikkaa merkittävämpänä tekijänä lasten osallisuuden kokemiselle olivat lasten persoonasta johtuvat erot ja henkilökunnan kiireen kokemukset.
Työn teoriaosuus koostuu varhaiskasvatuksesta, osallisuudesta, montessoripedagogiikasta ja Harry Shierin osallisuuden polusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Shierin osallisuuden polun pohjalta laadittua teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin pareittain, jolloin niitä oli kaiken kaikkiaan neljä. Haastattelut analysoitiin teemoittelemalla.
Tuloksista ilmeni, että molempien ryhmien lapsilla oli myönteisiä kokemuksia osallisuuden toteutumisesta. Merkittävän suuria eroja osallisuuden kokemuksissa ei ryhmien välillä ollut. Pienet erot ryhmien välillä liittyivät aikuisen lähestymiseen, mielipiteiden kysymiseen ja päätöksentekoon. Yhteistä ryhmien lasten vastauksissa olivat lasten persoonan ja aikuisten kiireen vaikutukset osallisuuteen. Nämä teemat nousivat esiin molempien ryhmien lasten kokemuksissa. Tutkielmani perusteella voidaankin todeta, että käytettävää pedagogiikkaa merkittävämpänä tekijänä lasten osallisuuden kokemiselle olivat lasten persoonasta johtuvat erot ja henkilökunnan kiireen kokemukset.