Asiakkaan arvo yritysten vastuullisuusviestinnässä
Kumpuniemi, Anu (2024)
Kumpuniemi, Anu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toteutus sijoittui ajankohtaan, jolloin Euroopan parlamentissa oli käsittelyssä useita vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä aloitteita. Opinnäytetyön taustalla oli halu ymmärtää vastuullisuuden arvoja yritysten liiketoiminnassa sekä sitä, kuinka vastuullisuusviestinnän kautta tavoitetaan asiakkaan kokema arvo. Yrityksen avoin vastuullisuusviestintä kohtaa vastuullisen kuluttajan arvot. Avoimella vastuullisuusviestinnällä voidaan saavuttaa asiakkaan luottamus ja rakentaa yrityksen mainetta.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu yritysten tarpeisiin seuraavasti: vastuullisuus ja kestävä liiketoiminta, vastuullinen kuluttaminen sekä vastuullisuusviestintä. Kyselytutkimuksen avulla kartoitettiin yritysten vastuullisen liiketoiminnan käytänteitä ja arvoja. Määrälliseen tutkimukseen asetettiin alkuhypoteesi: yritykset eivät hyödynnä kestävän kehityksen esilletuontia viestinnässään. Määrällinen kyselytutkimus toteutettiin 114 yrittäjille sähköisesti lähetetyn kyselyn muodossa.
Kyselytutkimukseen vastasi 26 yritystä. Vastausten perusteella voidaan todeta, että lähivuosien myönteiset kasvutavoitteet kannustavat kiertotalouteen. Kiertotalouden liiketoimintamallien monipuolisuutta ja mahdollisuuksia ei vielä tunnisteta kierrättämisen sekä energian säästön lisäksi. Yritysten myönteisyys tulevaisuutta kohtaan nostaa asiakkaiden kokeman arvon yrityksen arvojärjestyksessä tärkeimmälle sijalle. Myönteisen kasvutavoitteen omaavien yritysten asiakkaat ovat kiinnostuneita vastuullisesti tuotetuista tuotteista ja palveluista.
Tutkimuksen vastausten mukaan yritysten tuotteiden tai palveluiden vastuullisuus perustuu pienissä ja keskisuurissa yrityksissä yrityksen omaan mielipiteeseen, ei tutkimustuloksiin kuten hiilijalanjäljen laskentaan. Yhteistyöverkostot, joissa vastuullista liiketoimintaa kehitetään yhdessä, voivat olla avain tulevaisuuden kehittämistyölle.
Opinnäytettä voivat hyödyntää erityisesti yksinyrittäjät sekä pienet ja keskisuuret yritykset, jotka tarvitsevat perustietoa kestävästä liiketoiminnasta ja ajankohtaista tietoa vastuullisuusviestinnästä, johon tarttua Euroopan parlamentin tuomien uusien säännösten myötä.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu yritysten tarpeisiin seuraavasti: vastuullisuus ja kestävä liiketoiminta, vastuullinen kuluttaminen sekä vastuullisuusviestintä. Kyselytutkimuksen avulla kartoitettiin yritysten vastuullisen liiketoiminnan käytänteitä ja arvoja. Määrälliseen tutkimukseen asetettiin alkuhypoteesi: yritykset eivät hyödynnä kestävän kehityksen esilletuontia viestinnässään. Määrällinen kyselytutkimus toteutettiin 114 yrittäjille sähköisesti lähetetyn kyselyn muodossa.
Kyselytutkimukseen vastasi 26 yritystä. Vastausten perusteella voidaan todeta, että lähivuosien myönteiset kasvutavoitteet kannustavat kiertotalouteen. Kiertotalouden liiketoimintamallien monipuolisuutta ja mahdollisuuksia ei vielä tunnisteta kierrättämisen sekä energian säästön lisäksi. Yritysten myönteisyys tulevaisuutta kohtaan nostaa asiakkaiden kokeman arvon yrityksen arvojärjestyksessä tärkeimmälle sijalle. Myönteisen kasvutavoitteen omaavien yritysten asiakkaat ovat kiinnostuneita vastuullisesti tuotetuista tuotteista ja palveluista.
Tutkimuksen vastausten mukaan yritysten tuotteiden tai palveluiden vastuullisuus perustuu pienissä ja keskisuurissa yrityksissä yrityksen omaan mielipiteeseen, ei tutkimustuloksiin kuten hiilijalanjäljen laskentaan. Yhteistyöverkostot, joissa vastuullista liiketoimintaa kehitetään yhdessä, voivat olla avain tulevaisuuden kehittämistyölle.
Opinnäytettä voivat hyödyntää erityisesti yksinyrittäjät sekä pienet ja keskisuuret yritykset, jotka tarvitsevat perustietoa kestävästä liiketoiminnasta ja ajankohtaista tietoa vastuullisuusviestinnästä, johon tarttua Euroopan parlamentin tuomien uusien säännösten myötä.