Paikallislehden brändikirja
Montonen, Minna (2024)
Montonen, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119684
Tiivistelmä
Opinnäytetyön idea lähti paikallislehden toimituksen arjesta, jossa muutamien asioiden käsittely johti kysymykseen, että mitä jos lehdellä olisi kansio/tiedosto jossa olisi kirjattuna ylös kaikkea mikä helpottaisi linjaamaan kaikkea lehden toimintaa. Toistuvat arjen kysymykset liittyivät somekäyttäytymiseen, lehden visuaaliseen ilmeeseen, digilehteen, asiakaspalveluun, yrityksen arvoihin ja henkilökunnan toimenkuviin. Eroaako paikallislehti yrityksenä niin paljon muista yrityksistä, että brändikirja on hankala toteuttaa tietynlaisiin raameihin. Paikallislehti tuotteena ei ole koskaan samanlainen viikosta toiseen.
Tutkimustyö tehtiin paikallislehti Pyhäjärven Sanomille. Selvitettiin, miten hankala on paikallislehden toiminnat ja mielikuvat muotoilla brändikirjaan ja minkälaisia aiheita juuri paikallislehden työntekijöiden näkökulmasta kirjassa tulisi olla. Työssä selvitettiin myös paikallislehden brändikirjan kehittämisen mahdollisuuksia ja kirjan vaikutuksia yrityksen liiketoiminnalle sekä imagolle. Tutkimuksen osiot rakentuvat kahden kyselyn ympärille. Ensimmäinen ja kattavampi kysely kohdistettiin suomalaisille paikallislehdille ja toinen kysely Suomessa toimiville mainostoimistoille. Kyselyn tärkeimpänä ajatuksena selvitettiin, kuinka yleisesti brändikirja on käytössä paikallislehdissä ja sen jälkeen tavoitteeksi asetettiin saada mahdollisimman kattavasti tietoa vastauksista koskien yleistä käsitystä paikallislehdestä ja brändikirjasta. Paikallislehden kyselyyn saatiin 58 eri paikallislehdessä työskentelevän henkilön vastausta, mainostoimiston kyselyyn vastasi 8 eri mainostoimistossa työskentelevää henkilöä. Kyselyt toteutettiin Microsoft Forms-kyselykaavakkeella sähköisesti. Tutkimustyössä käytettiin palvelumuotoilun tuplatimantti -prosessimallia hyödyksi.
Kyselyjen ja tutkimusmateriaalin avulla saatiin vahvistusta paikallislehden brändikirjan sisällön kartoittamiseen ja analysointiin. Selvitettiin mitä kaikkea paikallislehden brändikirja voisi olla, ja miten se eroaisi ihan tavallisen yrityksen brändikirjasta. Tavoitteeksi työssä asetettiin kyselyjen ja muun aiheeseen liittyvän materiaalin avulla saada toimiva runko paikallislehden brändikirjalle. Tutkimuksissa selvisi, että paikallislehden brändikirjalle löytyy paikka lehden arjen keskelle, koska sen koettiin olevan paikallislehden kulttuurin, yksityiskohtien ja työtapojen yhdistävä navigaattori.
Tutkimustyö tehtiin paikallislehti Pyhäjärven Sanomille. Selvitettiin, miten hankala on paikallislehden toiminnat ja mielikuvat muotoilla brändikirjaan ja minkälaisia aiheita juuri paikallislehden työntekijöiden näkökulmasta kirjassa tulisi olla. Työssä selvitettiin myös paikallislehden brändikirjan kehittämisen mahdollisuuksia ja kirjan vaikutuksia yrityksen liiketoiminnalle sekä imagolle. Tutkimuksen osiot rakentuvat kahden kyselyn ympärille. Ensimmäinen ja kattavampi kysely kohdistettiin suomalaisille paikallislehdille ja toinen kysely Suomessa toimiville mainostoimistoille. Kyselyn tärkeimpänä ajatuksena selvitettiin, kuinka yleisesti brändikirja on käytössä paikallislehdissä ja sen jälkeen tavoitteeksi asetettiin saada mahdollisimman kattavasti tietoa vastauksista koskien yleistä käsitystä paikallislehdestä ja brändikirjasta. Paikallislehden kyselyyn saatiin 58 eri paikallislehdessä työskentelevän henkilön vastausta, mainostoimiston kyselyyn vastasi 8 eri mainostoimistossa työskentelevää henkilöä. Kyselyt toteutettiin Microsoft Forms-kyselykaavakkeella sähköisesti. Tutkimustyössä käytettiin palvelumuotoilun tuplatimantti -prosessimallia hyödyksi.
Kyselyjen ja tutkimusmateriaalin avulla saatiin vahvistusta paikallislehden brändikirjan sisällön kartoittamiseen ja analysointiin. Selvitettiin mitä kaikkea paikallislehden brändikirja voisi olla, ja miten se eroaisi ihan tavallisen yrityksen brändikirjasta. Tavoitteeksi työssä asetettiin kyselyjen ja muun aiheeseen liittyvän materiaalin avulla saada toimiva runko paikallislehden brändikirjalle. Tutkimuksissa selvisi, että paikallislehden brändikirjalle löytyy paikka lehden arjen keskelle, koska sen koettiin olevan paikallislehden kulttuurin, yksityiskohtien ja työtapojen yhdistävä navigaattori.