”Kuka kysy?” : Tutustumista edistävä korttipeli nuorisotyöhön
Kylänpää, Anniina; Yli-Tolppa, Veera (2024)
Kylänpää, Anniina
Yli-Tolppa, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219826
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä kehitettiin peli nuorisotilojen käyttöön. Pelin kohderyhmä on nuorisotilojen kävijät, eli 10–17-vuotiaat nuoret. Peli on korttipakkamuotoinen ja koostuu erilaisista kysymyksistä, joilla voidaan tukea tutustumisprosessia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Vantaan nuoriso- ja yhteisöpalvelut. Toimeksiantajamme edustaja kertoi, että nuorilla on haasteita kasvokkain tapahtuvassa kohtaamisessa.
Työ alkaa toimeksiantajan, lähtötilanteen ja tiloilla havaittujen haasteiden esittelyllä. Pelin suunnittelussa hyödynnettiin tutustumiseen ja peleihin liittyvää teoriatietoa. Peliä kehitettiin työpajoissa yhdessä nuorten kanssa. Työpajoissa havainnoitiin erilaisia nuorten välisiä ja ohjaajavetoisia pelitilanteita. Pelin jatkokehitystä tehtiin havaintojen ja saadun palautteen pohjalta.
Lopputuotteena syntyi 114 kortin pakka, joka pitää sisällään erilaisia tutustumiseen liittyviä kysymyksiä seitsemästä eri kategoriasta. Saadun palautteen perusteella pelin kysymykset ovat monipuolisia ja toimivat hyvin kohtaamisen tukena. Nuoret kommentoivat, että kysymykset olivat tavanomaisesta poikkeavia, mikä piti mielenkiintoa yllä. He kertoivat oppineensa pelin avulla niin uusista, kuin jo tuntemistaan nuorista uusia asioita.
Peli toimii havaintojen ja palautteen mukaan kuten oli tarkoituskin. Kohdeympäristö on nuorisopalvelut, mutta pakkaa voisi hyvin käyttää muussakin kohtaamistyössä. Jatko-kehitysideana on esimerkiksi kaupallistaa peli, keksiä lisää kysymyskategorioita ja levittää sitä laajempaan käyttöön.
Työ alkaa toimeksiantajan, lähtötilanteen ja tiloilla havaittujen haasteiden esittelyllä. Pelin suunnittelussa hyödynnettiin tutustumiseen ja peleihin liittyvää teoriatietoa. Peliä kehitettiin työpajoissa yhdessä nuorten kanssa. Työpajoissa havainnoitiin erilaisia nuorten välisiä ja ohjaajavetoisia pelitilanteita. Pelin jatkokehitystä tehtiin havaintojen ja saadun palautteen pohjalta.
Lopputuotteena syntyi 114 kortin pakka, joka pitää sisällään erilaisia tutustumiseen liittyviä kysymyksiä seitsemästä eri kategoriasta. Saadun palautteen perusteella pelin kysymykset ovat monipuolisia ja toimivat hyvin kohtaamisen tukena. Nuoret kommentoivat, että kysymykset olivat tavanomaisesta poikkeavia, mikä piti mielenkiintoa yllä. He kertoivat oppineensa pelin avulla niin uusista, kuin jo tuntemistaan nuorista uusia asioita.
Peli toimii havaintojen ja palautteen mukaan kuten oli tarkoituskin. Kohdeympäristö on nuorisopalvelut, mutta pakkaa voisi hyvin käyttää muussakin kohtaamistyössä. Jatko-kehitysideana on esimerkiksi kaupallistaa peli, keksiä lisää kysymyskategorioita ja levittää sitä laajempaan käyttöön.