Sairaanhoitajan ammatillinen vuorovaikutus päivystyshoitotyössä
Arviranta, Tanja (2024)
Arviranta, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119075
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli sairaanhoitajan ammatillinen vuorovaikutus päivystyshoitotyössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päivystyshoitotyön ammatillista vuorovaikutusta sairaanhoitajan näkökulmasta. Tavoitteena oli tuoda tietoa aiheesta sekä mahdollisia kehittämisideoita. Tutkimuskysymykset olivat, mitä on sairaanhoitajan ammatillinen vuorovaikutus sekä miten se toteutuu päivystyshoitotyössä sairaanhoitajien kuvaamana.
Vuorovaikutus on hoitotyön keskeistä ydinosaamista, jonka avulla saadaan ymmärrys sekä yhteys asiakkaiden avun tarpeeseen sekä kokonaisavaltaiseen elämäntilanteeseen. Hoitotyön vuorovaikutukseen liittyviä tärkeimpiä osaamisalueita ovat ammatillisuus ja eettisyys, asiakaslähtöisyys, kommunikointi, moniammatillisuus, ohjaus- ja opetus osaaminen sekä omahoidon tukeminen. Päivystyshoitotyö puolestaan edellyttää pitkälle vietyä erikoisosaamista, sillä se on ennalta-arvaamatonta, nopeatempoista ja kiireistä.
Opinnäytetyön menetelmällinen osuus toteutettiin kyselytutkimusta hyödyntäen. Aineiston keruuta varten tein sähköisen kyselylomakkeen, jonka avulla keräsin tietoa ammatillisesta vuorovaikutuksesta Lapin hyvinvointialueen päivystyspoliklinikan hoitohenkilökunnalta. Kysymykset eriteltiin vuorovaikutuksen eri osa-alueisiin. Jokaisesta osa-alueesta oli kaksi kysymystä toinen työyhteisön toiminnasta ja toinen omasta toiminnasta. Kyselyyni vastasi 9 henkilöä. Aineisto analysoitiin kuvailemalla tiiviisti sen sisältöä edellä mainittujen sairaanhoitajan osaamisalueiden avulla.
Tulosten mukaan hoitotyön ammatillinen vuorovaikutus päivystyshoitotyössä on ammatillista, moniammatillista sekä asiakaslähtöistä. Melkein kaikki kyselyyn vastanneista sairaanhoitajista oli pääpiirteittäin tyytyväisiä omaan ja työyhteisön vuorovaikuttamiseen. Tuloksista näkyi myös, että joillekin vuorovaikutuksen osa-alueille kaivattaisiin kehittämistä. Opinnäytetyötäni voi hyödyntää päivystyshoitotyössä ammatillisen vuorovaikutuksen kehittämiseen sekä tuoda tietoa aiheesta. Työtä voi käyttää myös hoitotyön koulutuksessa tai perehdyttämisvaiheessa.
Vuorovaikutus on hoitotyön keskeistä ydinosaamista, jonka avulla saadaan ymmärrys sekä yhteys asiakkaiden avun tarpeeseen sekä kokonaisavaltaiseen elämäntilanteeseen. Hoitotyön vuorovaikutukseen liittyviä tärkeimpiä osaamisalueita ovat ammatillisuus ja eettisyys, asiakaslähtöisyys, kommunikointi, moniammatillisuus, ohjaus- ja opetus osaaminen sekä omahoidon tukeminen. Päivystyshoitotyö puolestaan edellyttää pitkälle vietyä erikoisosaamista, sillä se on ennalta-arvaamatonta, nopeatempoista ja kiireistä.
Opinnäytetyön menetelmällinen osuus toteutettiin kyselytutkimusta hyödyntäen. Aineiston keruuta varten tein sähköisen kyselylomakkeen, jonka avulla keräsin tietoa ammatillisesta vuorovaikutuksesta Lapin hyvinvointialueen päivystyspoliklinikan hoitohenkilökunnalta. Kysymykset eriteltiin vuorovaikutuksen eri osa-alueisiin. Jokaisesta osa-alueesta oli kaksi kysymystä toinen työyhteisön toiminnasta ja toinen omasta toiminnasta. Kyselyyni vastasi 9 henkilöä. Aineisto analysoitiin kuvailemalla tiiviisti sen sisältöä edellä mainittujen sairaanhoitajan osaamisalueiden avulla.
Tulosten mukaan hoitotyön ammatillinen vuorovaikutus päivystyshoitotyössä on ammatillista, moniammatillista sekä asiakaslähtöistä. Melkein kaikki kyselyyn vastanneista sairaanhoitajista oli pääpiirteittäin tyytyväisiä omaan ja työyhteisön vuorovaikuttamiseen. Tuloksista näkyi myös, että joillekin vuorovaikutuksen osa-alueille kaivattaisiin kehittämistä. Opinnäytetyötäni voi hyödyntää päivystyshoitotyössä ammatillisen vuorovaikutuksen kehittämiseen sekä tuoda tietoa aiheesta. Työtä voi käyttää myös hoitotyön koulutuksessa tai perehdyttämisvaiheessa.