Yläkouluikäisen nuoren mielenterveys : kouluterveydenhoitajan rooli
Korpela, Kirsi (2024)
Korpela, Kirsi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219842
Tiivistelmä
Nuorten mielenterveysongelmat kuormittavat tällä hetkellä kouluterveydenhuoltoa enenevissä määrin. Vuoden 2023 kouluterveyskysely osoitti varsinkin nuorten tyttöjen ahdistuneisuuden lisääntyneen entisestään yläkouluikäisillä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa selkeä kuva yläkouluikäisten nuorten mielenterveydestä, siihen vaikuttavista tekijöistä sekä kuvailla kouluterveydenhoitajan roolia sen tukijana. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä terveydenhoitajien tietoa terveydenhoitajan roolista yläkouluikäisten nuorten mielenterveyden tukijana. Tutkimuskysymyksenä oli “Millä tavoilla kouluterveydenhoitaja voi tukea yläkouluikäisen nuoren mielenterveyttä?”
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, johon kerättiin tietoa kolmesta eri tietokannasta. Tutkimusaineistolle oli laadittu sisään- ja ulosottokriteerit, jotka määrittelivät tarkempaan tarkasteluun päätyneet artikkelit. Analyysiin valittiin lopulta viisi artikkelia huolellisen tarkastelun jälkeen.
Tutkimustulokset osoittavat, että kouluterveydenhoitajilla on erilaisia rooleja nuoren mielenterveyden tukijana ja he ovat avainasemassa nuorten mielenterveyden ennaltaehkäisyssä ja ongelmatilanteiden varhaisessa tunnistamisessa. He toimivat yhteistyössä muiden ammattilaisten sekä perheiden kanssa luodakseen verkostoja, jotka tarjoavat monipuolista tukea ja interventioita nuorten tarpeisiin vastaamiseksi. Tutkimuksessa nousee esille myös korostettu tarve kouluterveydenhoitajien lisäkoulutuksen ja resurssien lisäämiseen, jotta he voivat vastata nykynuorten mielenterveyden haasteisiin tehokkaammin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa selkeä kuva yläkouluikäisten nuorten mielenterveydestä, siihen vaikuttavista tekijöistä sekä kuvailla kouluterveydenhoitajan roolia sen tukijana. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä terveydenhoitajien tietoa terveydenhoitajan roolista yläkouluikäisten nuorten mielenterveyden tukijana. Tutkimuskysymyksenä oli “Millä tavoilla kouluterveydenhoitaja voi tukea yläkouluikäisen nuoren mielenterveyttä?”
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, johon kerättiin tietoa kolmesta eri tietokannasta. Tutkimusaineistolle oli laadittu sisään- ja ulosottokriteerit, jotka määrittelivät tarkempaan tarkasteluun päätyneet artikkelit. Analyysiin valittiin lopulta viisi artikkelia huolellisen tarkastelun jälkeen.
Tutkimustulokset osoittavat, että kouluterveydenhoitajilla on erilaisia rooleja nuoren mielenterveyden tukijana ja he ovat avainasemassa nuorten mielenterveyden ennaltaehkäisyssä ja ongelmatilanteiden varhaisessa tunnistamisessa. He toimivat yhteistyössä muiden ammattilaisten sekä perheiden kanssa luodakseen verkostoja, jotka tarjoavat monipuolista tukea ja interventioita nuorten tarpeisiin vastaamiseksi. Tutkimuksessa nousee esille myös korostettu tarve kouluterveydenhoitajien lisäkoulutuksen ja resurssien lisäämiseen, jotta he voivat vastata nykynuorten mielenterveyden haasteisiin tehokkaammin.