Sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen
Jukuri, Reetta (2024)
Jukuri, Reetta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060319884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060319884
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on noussut merkittäväksi osaksi yritysten markkinointia. Sosiaalisen median trendeissä pysyminen vaatii yrityksiltä jatkuvaa kehitystä ja ajan hermoilla pysymistä.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on pohjoissuomalainen vaateliikeketju Texmoda Oy. Opin-näytetyön tavoitteena oli selkeyttää yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin nykytilaa ja löy-tää kehitysideoita sille. Sosiaalisen median markkinoinnin avulla yritys haluaa sitouttaa uusia sekä nykyisiä asiakkaitaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu digitaalisesta- sekä sosiaalisen median markkinoinnista. Lähestymistavaksi valikoitui tapaustutkimus ja tässä tutkimuksessa on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Työssä käytettiin tutkimusmenetelminä puolistrukturoitua haastattelua, kahta kyselyä ja benchmarkingia. Haastattelun kohteena oli Texmoda Oy:n sosiaalisen median markkinoinnin vastaava ja haastattelun tarkoituksena oli tutkimus-ongelman tarkentaminen. Yrityksen asiakkaat olivat molempien kyselyiden kohteena. Benchmarkingin kohteeksi valittiin samalla alalla oleva yritys, jonka toiminta sosiaalisessa mediassa on tehokkaampaa.
Tuloksien avulla Texmoda Oy:lle löydettiin kehitysideoita sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voitiin päätellä, että yrityksen tulisi budjetoida lisää aikaa sosiaalisen median markkinoinnille, kouluttaa lisää työntekijöitä sosiaalisen median markkinoinnin vastaaviksi, panostaa enemmän paikalliseen sisältöön, käyttää paikallisia sosiaalisen median vaikuttajia hyödykseen ja laajentaa sosiaalisen median markkinointiaan uusiin kanaviin.
Työn tarkoituksena oli löytää Texmoda Oy:lle kehitysideoita sosiaalisen markkinoinnin kehittämiseen ja tässä onnistuttiin.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on pohjoissuomalainen vaateliikeketju Texmoda Oy. Opin-näytetyön tavoitteena oli selkeyttää yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin nykytilaa ja löy-tää kehitysideoita sille. Sosiaalisen median markkinoinnin avulla yritys haluaa sitouttaa uusia sekä nykyisiä asiakkaitaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu digitaalisesta- sekä sosiaalisen median markkinoinnista. Lähestymistavaksi valikoitui tapaustutkimus ja tässä tutkimuksessa on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Työssä käytettiin tutkimusmenetelminä puolistrukturoitua haastattelua, kahta kyselyä ja benchmarkingia. Haastattelun kohteena oli Texmoda Oy:n sosiaalisen median markkinoinnin vastaava ja haastattelun tarkoituksena oli tutkimus-ongelman tarkentaminen. Yrityksen asiakkaat olivat molempien kyselyiden kohteena. Benchmarkingin kohteeksi valittiin samalla alalla oleva yritys, jonka toiminta sosiaalisessa mediassa on tehokkaampaa.
Tuloksien avulla Texmoda Oy:lle löydettiin kehitysideoita sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voitiin päätellä, että yrityksen tulisi budjetoida lisää aikaa sosiaalisen median markkinoinnille, kouluttaa lisää työntekijöitä sosiaalisen median markkinoinnin vastaaviksi, panostaa enemmän paikalliseen sisältöön, käyttää paikallisia sosiaalisen median vaikuttajia hyödykseen ja laajentaa sosiaalisen median markkinointiaan uusiin kanaviin.
Työn tarkoituksena oli löytää Texmoda Oy:lle kehitysideoita sosiaalisen markkinoinnin kehittämiseen ja tässä onnistuttiin.