Parempaa digitaalista tuotetietoa palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen : case Finnsat Oy
Kankaanpää, Jarkko (2024)
Kankaanpää, Jarkko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320065
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia, miten palvelumuotoilun prosessi soveltuu kohdeyrityksen sidosryhmilleen tarjoaman tuotetiedon parantamiseen. Opinnäytetyön tilaajana toimi Finnsat Oy.
Lähestymistapana oli case-tutkimus, jossa hyödynnettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Tutkimuksessa edettiin palvelumuotoilun prosessin läpi tuplatimantti-mallia noudattaen. Asiakasymmärrystä kerrytettiin sidosryhmien haastatteluilla ja haastatteluaineistoa analysoitiin samankaltaisuuskaaviota hyväksikäyttäen. Tuotetiedon analysoinnissa käytettiin benchmarkingia. Ideoinnissa työkaluna oli kiertävä ideapiiri. Tietoperusta rakentui tuotetiedon ja palvelumuotoilun keskeisille käsitteille.
Palvelumuotoilun prosessi osoitti, että yhteiskehittäminen on hyödyllistä. Tutkimus auttoi yritystä ymmärtämään paremmin asiakkaidensa tarpeita ja odotuksia.
Opinnäytetyön osatavoitteina oli löytää vastaus kysymykseen, mikä on sidosryhmien mielestä tärkeintä tuotetietoa, sekä löytää kohdeyrityksen tuotetiedon kehityskohteita. Molemmissa tavoitteissa onnistuttiin.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat, että kunnossa oleva tuotetieto on tärkeää sähköteknisen kaupan alalla. Kattava tuotetieto voi parantaa asiakaskokemusta ja lisätä myyntiä. Kohdeyrityksen maahantuomien tuotteiden digitaalinen tuotetieto parani tutkimuksen aikana. Parannukset koskivat liittyvien tuotteiden lisäämistä tuotteille Sähkönumerot.fi-palveluun.
Lähestymistapana oli case-tutkimus, jossa hyödynnettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Tutkimuksessa edettiin palvelumuotoilun prosessin läpi tuplatimantti-mallia noudattaen. Asiakasymmärrystä kerrytettiin sidosryhmien haastatteluilla ja haastatteluaineistoa analysoitiin samankaltaisuuskaaviota hyväksikäyttäen. Tuotetiedon analysoinnissa käytettiin benchmarkingia. Ideoinnissa työkaluna oli kiertävä ideapiiri. Tietoperusta rakentui tuotetiedon ja palvelumuotoilun keskeisille käsitteille.
Palvelumuotoilun prosessi osoitti, että yhteiskehittäminen on hyödyllistä. Tutkimus auttoi yritystä ymmärtämään paremmin asiakkaidensa tarpeita ja odotuksia.
Opinnäytetyön osatavoitteina oli löytää vastaus kysymykseen, mikä on sidosryhmien mielestä tärkeintä tuotetietoa, sekä löytää kohdeyrityksen tuotetiedon kehityskohteita. Molemmissa tavoitteissa onnistuttiin.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat, että kunnossa oleva tuotetieto on tärkeää sähköteknisen kaupan alalla. Kattava tuotetieto voi parantaa asiakaskokemusta ja lisätä myyntiä. Kohdeyrityksen maahantuomien tuotteiden digitaalinen tuotetieto parani tutkimuksen aikana. Parannukset koskivat liittyvien tuotteiden lisäämistä tuotteille Sähkönumerot.fi-palveluun.