Näytä suppeat kuvailutiedot

Parempaa digitaalista tuotetietoa palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen : case Finnsat Oy

Kankaanpää, Jarkko (2024)

dc.contributor.authorKankaanpää, Jarkko
dc.date.accessioned2024-06-03T09:49:43Z
dc.date.available2024-06-03T09:49:43Z
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/862010
dc.description.abstractTyön tavoitteena oli tutkia, miten palvelumuotoilun prosessi soveltuu kohdeyrityksen sidosryhmilleen tarjoaman tuotetiedon parantamiseen. Opinnäytetyön tilaajana toimi Finnsat Oy. Lähestymistapana oli case-tutkimus, jossa hyödynnettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Tutkimuksessa edettiin palvelumuotoilun prosessin läpi tuplatimantti-mallia noudattaen. Asiakasymmärrystä kerrytettiin sidosryhmien haastatteluilla ja haastatteluaineistoa analysoitiin samankaltaisuuskaaviota hyväksikäyttäen. Tuotetiedon analysoinnissa käytettiin benchmarkingia. Ideoinnissa työkaluna oli kiertävä ideapiiri. Tietoperusta rakentui tuotetiedon ja palvelumuotoilun keskeisille käsitteille. Palvelumuotoilun prosessi osoitti, että yhteiskehittäminen on hyödyllistä. Tutkimus auttoi yritystä ymmärtämään paremmin asiakkaidensa tarpeita ja odotuksia. Opinnäytetyön osatavoitteina oli löytää vastaus kysymykseen, mikä on sidosryhmien mielestä tärkeintä tuotetietoa, sekä löytää kohdeyrityksen tuotetiedon kehityskohteita. Molemmissa tavoitteissa onnistuttiin. Tutkimuksen tulokset vahvistivat, että kunnossa oleva tuotetieto on tärkeää sähköteknisen kaupan alalla. Kattava tuotetieto voi parantaa asiakaskokemusta ja lisätä myyntiä. Kohdeyrityksen maahantuomien tuotteiden digitaalinen tuotetieto parani tutkimuksen aikana. Parannukset koskivat liittyvien tuotteiden lisäämistä tuotteille Sähkönumerot.fi-palveluun.fi
dc.description.abstractThe aim of this thesis was to investigate the suitability of the service design process for improving the product data provided by the target company to its stakeholders. The client for this thesis was Finnsat Oy. The approach was a case study, which utilized qualitative and quantitative methods. The research progressed through the process of service design, following the double diamond model. Customer understanding was gathered through interviews with stakeholders and analyzed using an affinity diagram. Benchmarking was used in the analysis of product information. The tool for ideation was a rotating circle of ideas. The theoretical part of this thesis based on the key concepts of product data and service design. The service design process revealed that co-development is useful. The research helped the company to better understand the needs and expectations of its customers. The sub-goals of the thesis were to determine the most important product information for stakeholders and to identify the product information development targets for the target company. We successfully achieved both objectives. The results of the study confirmed that good product information is important in the field of electrical trade. Comprehensive product information can improve the customer experience and increase sales. The digital product information of the products imported by the target company improved during the study. The improvements concerned the addition of related products to the products.en
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleParempaa digitaalista tuotetietoa palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen : case Finnsat Oy-
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2024060320065-
dc.subject.degreeprogramfi=Kulttuurituotanto|sv=Kulturproduktion|en=Cultural Management|-
dc.subject.ysopalvelumuotoilu-
dc.subject.ysokehittäminen-
dc.relation.contractorFinnsat Oy-
dc.subject.disciplineKulttuurituottaja (Ylempi AMK)-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p21190|http://www.yso.fi/onto/yso/p2862|http://www.yso.fi/onto/yso/p4230|http://www.yso.fi/onto/yso/p5878|http://www.yso.fi/onto/yso/p3128|http://www.yso.fi/onto/yso/p10564|http://www.yso.fi/onto/yso/p2111|http://www.yso.fi/onto/yso/p1380|http://www.yso.fi/onto/yso/p6455|http://www.yso.fi/onto/yso/p24882fi
dc.rights.accessrightsRajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot