Luistoneston hallintajärjestelmän kehittäminen : Ford F250 Super Duty
Roininen, Olli (2024)
Roininen, Olli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320217
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa ja kehittää Oulun ammattikorkeakoulun aiemmin kehittämää luistoneston hallintajärjestelmää. Työn tilaajana oli Utac Automotive Testing Finland Oy eli lyhyemmin UTAC. Työn kohteena oli Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden jo aiemmin suunnittelema ja rakentama luistoneston hallintajärjestelmä, joka sisältää fyysisen laitteiston sekä laitteistolle kirjoitetun ohjelmakoodin. Opinnäytetyö aloitettiin, koska luistoneston hallintajärjestelmä ei toiminut toivotulla tavalla. Työn tavoitteena oli kehittää luistoneston hallintajärjestelmä täysin toimivaksi, jotta UTAC voisi hyödyntää järjestelmää rengastesteissä.
Luistoneston hallintajärjestelmän kehitettävälle laitteistolle suoritettiin testiajoja ja mittauksia. Testiajot suoritettiin UTAC:n testialueella Ivalossa. Testiajoissa käytettiin Ford F250 Super Duty -lava-autoa, johon kehitettävä laitteisto oli myös suunniteltu. Mittauksia tehtiin testiajojen yhteydessä sekä Oulun ammattikorkeakoululla auto- ja työkonelaboratoriossa.
Testiajojen ja mittausten perusteella luistoneston hallintajärjestelmän kehitettävään laitteistoon tehtiin tarpeellisiksi havaittuja muutoksia ja uudistuksia. Tärkeimpiä muutoksia olivat Arduino-kehitys-alustan korvaaminen uudella sekä jänniteregulaattorin lisääminen. Ohjelmakoodia pyrittiin parantamaan ja optimoimaan. Ohjelmakoodin todettiin kuitenkin toimivan niin hyvin kuin Arduino-ohjelmointikielellä on mahdollista toteuttaa.
Opinnäytetyön teorialuvuissa käsitellään ensimmäisenä asiana Arduino-ohjelmointialustaa, Arduino-ohjelmointikieltä ja Arduino-ohjelmointikielessä käytettyjä Arduino-kirjastoja. Toisena asiana teorialuvuissa käsitellään luistonestoa. Luistonestossa keskitytään kertomaan sen toimintaperiaatteista sekä työssä käytetyn Ford F250 Super Dutyn luistoneston komponenteista.
Opinnäytetyössä ei päästy kaikkiin tavoitteisiin. Järjestelmää ei saatu toimimaan halutulla tavalla. Järjestelmän toimintavarmuutta saatiin kuitenkin parannettua. Työssä saatiin kerättyä uuttaa tietoa seuraaville ryhmille, jotka jatkavat kehitystyötä.
Luistoneston hallintajärjestelmän kehitettävälle laitteistolle suoritettiin testiajoja ja mittauksia. Testiajot suoritettiin UTAC:n testialueella Ivalossa. Testiajoissa käytettiin Ford F250 Super Duty -lava-autoa, johon kehitettävä laitteisto oli myös suunniteltu. Mittauksia tehtiin testiajojen yhteydessä sekä Oulun ammattikorkeakoululla auto- ja työkonelaboratoriossa.
Testiajojen ja mittausten perusteella luistoneston hallintajärjestelmän kehitettävään laitteistoon tehtiin tarpeellisiksi havaittuja muutoksia ja uudistuksia. Tärkeimpiä muutoksia olivat Arduino-kehitys-alustan korvaaminen uudella sekä jänniteregulaattorin lisääminen. Ohjelmakoodia pyrittiin parantamaan ja optimoimaan. Ohjelmakoodin todettiin kuitenkin toimivan niin hyvin kuin Arduino-ohjelmointikielellä on mahdollista toteuttaa.
Opinnäytetyön teorialuvuissa käsitellään ensimmäisenä asiana Arduino-ohjelmointialustaa, Arduino-ohjelmointikieltä ja Arduino-ohjelmointikielessä käytettyjä Arduino-kirjastoja. Toisena asiana teorialuvuissa käsitellään luistonestoa. Luistonestossa keskitytään kertomaan sen toimintaperiaatteista sekä työssä käytetyn Ford F250 Super Dutyn luistoneston komponenteista.
Opinnäytetyössä ei päästy kaikkiin tavoitteisiin. Järjestelmää ei saatu toimimaan halutulla tavalla. Järjestelmän toimintavarmuutta saatiin kuitenkin parannettua. Työssä saatiin kerättyä uuttaa tietoa seuraaville ryhmille, jotka jatkavat kehitystyötä.