Koira-avusteinen asiakastyö sosiaalialalla
Iida, Harju (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060319878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060319878
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on koira-avusteinen asiakastyö sosiaalialalla. Sen päätavoitteena on selvittää koira-avusteisuuden käytön hyötyjä, vaikutuksia sekä tapoja, miten koiria voidaan käyttää sosiaalialan asiakastyössä. Tutkimuskysymykseni ovat: ”Millä tavalla koiria voidaan käyttää sosiaalialan asiakastyössä?” ja ”Mitä hyötyä koira-avusteisuudesta on?” Tietoperustani keskeiset käsitteet ovat: eläinavusteinen työskentely, koira-avisteisuus, sosiaaliala ja kirjallisuuskatsaus.
Valitsin tutkimusmenetelmäkseni kirjallisuuskatsauksen, jotta saan kokonaisvaltaisen kuvan koirien vaikutuksesta asiakastyöhön. Hyödynsin työssäni sekä systemaattista kirjallisuuskatsausta että kuvailevan kirjallisuuskatsauksen alatyyppiä, integroivaa kirjallisuuskatsausta. Näiden jälkeen suoritin sisällönanalyysin.
Opinnäytetyöni keskeiset tulokset ovat: Koiria voidaan käyttää sosiaalialan asiakastyössä monin eri tavoin. Koira voi toimia asiakastilanteessa esimerkiksi kuuntelijana, sosiaalisena tukena, tunteiden välittäjänä tai keskustelun avaajana. Koiran ”ammattinimikkeitä” sosiaalialan asiakastyössä voivat olla esimerkiksi tukikoira, kriisikoira tai kaverikoira.
Koira-avusteisuudessa on monia hyötyjä. Selkeimmät hyödyt liittyvät siihen, millä tavalla koira vaikuttaa ihmisiin. Nämä vaikutukset jakautuvat fyysisiin, - psyykkisiin, - ja sosiaalisiin hyötyihin. Lisäksi koira-avusteisuus helpottaa ja nopeuttaa asiakasprosessia esimerkiksi rauhoittamalla asiakasta keskustelutilanteessa, jolloin hänen on helpompi keskustella avun tarpeestaan.
Valitsin tutkimusmenetelmäkseni kirjallisuuskatsauksen, jotta saan kokonaisvaltaisen kuvan koirien vaikutuksesta asiakastyöhön. Hyödynsin työssäni sekä systemaattista kirjallisuuskatsausta että kuvailevan kirjallisuuskatsauksen alatyyppiä, integroivaa kirjallisuuskatsausta. Näiden jälkeen suoritin sisällönanalyysin.
Opinnäytetyöni keskeiset tulokset ovat: Koiria voidaan käyttää sosiaalialan asiakastyössä monin eri tavoin. Koira voi toimia asiakastilanteessa esimerkiksi kuuntelijana, sosiaalisena tukena, tunteiden välittäjänä tai keskustelun avaajana. Koiran ”ammattinimikkeitä” sosiaalialan asiakastyössä voivat olla esimerkiksi tukikoira, kriisikoira tai kaverikoira.
Koira-avusteisuudessa on monia hyötyjä. Selkeimmät hyödyt liittyvät siihen, millä tavalla koira vaikuttaa ihmisiin. Nämä vaikutukset jakautuvat fyysisiin, - psyykkisiin, - ja sosiaalisiin hyötyihin. Lisäksi koira-avusteisuus helpottaa ja nopeuttaa asiakasprosessia esimerkiksi rauhoittamalla asiakasta keskustelutilanteessa, jolloin hänen on helpompi keskustella avun tarpeestaan.