Tekoälyn hyödyntäminen 2D-peliresurssien tuotannossa
Koivuranta, Rebekka (2024)
Koivuranta, Rebekka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320231
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään kaksiulotteisten peliresurssien, kuten hahmojen, taustojen ja objektien tuottamista tekoälyä hyödyntäen. Raportissa käsitellään Midjourney-, Stable Diffusion-, Dall-E- ja Google Colab-ohjelmistoja ja lopputuotoksena oleva työnkulku peliresurssien tuottamisesta toteutettiin Stable Diffusion WebUI:lla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia peliresurssien tuottamisessa, pelikehityksen nopeuttamiseksi sekä peliartistien työkuorman helpottamiseksi.
Keskeisiä käsitteitä tässä raportissa ovat kaksiulotteisuus, tekoäly sekä kuvien generointi. Tutkimusmenetelmä oli hyvin pitkälti asiantuntijoiden tai alansa ammattilaisten antamien lausuntojen kerääminen ja vertaaminen toisiinsa.
Keskeisiä tuloksia olivat tekoälyn hyödyntämisen tuomat haasteet, sekä positiiviset vaikutukset pelikehitystyöhön. Haasteita ovat muun muassa tekoälyn generoimien kuvien laadukkuus, sekä halutun lopputuloksen saavuttaminen. Hyödyiksi voidaan katsoa peliresurssien tuottamisen nopeutuminen, konseptikuvien tuottamisen helppous sekä artistien työtaakan keveneminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia peliresurssien tuottamisessa, pelikehityksen nopeuttamiseksi sekä peliartistien työkuorman helpottamiseksi.
Keskeisiä käsitteitä tässä raportissa ovat kaksiulotteisuus, tekoäly sekä kuvien generointi. Tutkimusmenetelmä oli hyvin pitkälti asiantuntijoiden tai alansa ammattilaisten antamien lausuntojen kerääminen ja vertaaminen toisiinsa.
Keskeisiä tuloksia olivat tekoälyn hyödyntämisen tuomat haasteet, sekä positiiviset vaikutukset pelikehitystyöhön. Haasteita ovat muun muassa tekoälyn generoimien kuvien laadukkuus, sekä halutun lopputuloksen saavuttaminen. Hyödyiksi voidaan katsoa peliresurssien tuottamisen nopeutuminen, konseptikuvien tuottamisen helppous sekä artistien työtaakan keveneminen.