Virtuaaliympäristön hyödyntäminen ammattiopiston työsaliharjoituksissa
Kolari, Kimmo (2024)
Kolari, Kimmo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320364
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli Savon ammattiopisto. Tarve työlle nousi esille Covid-viruksen takia, koska etä-opiskelun vaihtoehtoja tarvittiin lisää ja työsalityöskentelyssä opiskelijat tarvitsevat etukäteen harjoitteita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia AR-tekniikalla toteutettujen tehtävien soveltuvuutta sähkö ja automaatio-osastolla jännitteettömyyden toteamiseen ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Tavoitteena oli monipuolistaa opiskelumateriaalia ja ottaa käyttöön uusia tekniikoita.
Työ oli tyyliltään kehitys ja tutkimustyö. Opinnäytetyössä tutkittiin virtuaalitodellisuuteen tehtävien harjoitteiden käytännöllisyyttä pedagogisesta näkökulmasta ja toimivuutta perustutkintoa opiskeleville sähkö-alan opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoite oli löytää käyttökelpoisimmat keinot virtuaalisen maailman hyödyntämiseen opetuksessa. Tavoitteena oli tutkia myös virtuaalisen ympäristön luomista ja uusien tekniikoiden käyttöönottoa Savon Ammattiopiston sähköosastolla.
Kehitystyö tuloksena saatiin valmistettua pelinomainen, AR-tekniikalla toteutettu harjoite. Se toimii yhtenä osana opetuksessa työsalityöskentelyyn perehdyttäessä. Sähkö- ja automaatioalan ensimmäistä vuotta opiskeleville perustutkintolaisille tehdyn kyselyn perusteella havaittiin harjoitteen olevan hyvä lisä opetusmateriaaliin sekä sähkötyöturvallisuutta lisäävä kokonaisuus. Harjoite on ladattu opiskelijoiden käytössä olevaan verkkoalustaan, jolloin se voidaan suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta. Opettajille tehdyn kyselyn perusteella harjoite katsottiin toimivan erinomaisena tiivistyksenä jännitteettömyyden toteamista ennen siirtymistä työsaliin. Lisäksi tuli toiveita tehdä saman tyylisiä harjoitteita muistakin opintojaksoon liittyvistä osioista.
Työ oli tyyliltään kehitys ja tutkimustyö. Opinnäytetyössä tutkittiin virtuaalitodellisuuteen tehtävien harjoitteiden käytännöllisyyttä pedagogisesta näkökulmasta ja toimivuutta perustutkintoa opiskeleville sähkö-alan opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoite oli löytää käyttökelpoisimmat keinot virtuaalisen maailman hyödyntämiseen opetuksessa. Tavoitteena oli tutkia myös virtuaalisen ympäristön luomista ja uusien tekniikoiden käyttöönottoa Savon Ammattiopiston sähköosastolla.
Kehitystyö tuloksena saatiin valmistettua pelinomainen, AR-tekniikalla toteutettu harjoite. Se toimii yhtenä osana opetuksessa työsalityöskentelyyn perehdyttäessä. Sähkö- ja automaatioalan ensimmäistä vuotta opiskeleville perustutkintolaisille tehdyn kyselyn perusteella havaittiin harjoitteen olevan hyvä lisä opetusmateriaaliin sekä sähkötyöturvallisuutta lisäävä kokonaisuus. Harjoite on ladattu opiskelijoiden käytössä olevaan verkkoalustaan, jolloin se voidaan suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta. Opettajille tehdyn kyselyn perusteella harjoite katsottiin toimivan erinomaisena tiivistyksenä jännitteettömyyden toteamista ennen siirtymistä työsaliin. Lisäksi tuli toiveita tehdä saman tyylisiä harjoitteita muistakin opintojaksoon liittyvistä osioista.