Esihenkilötyön vaikutus myyntityöhön ja sen tulokseen
Häkli, Janne (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320422
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää esihenkilötyössä esiintyviä eri seikkoja ja sitä, millainen vaikutus niillä on myyntiä tekevän työryhmän johtamisessa. Opinnäytetyön tutkimusongelmana käytettiin: Kuinka esihenkilötyöllä voidaan vaikuttaa myyntityön tulokseen?
Opinnäytetyö toteutettiin ensin tarkentamalla tutkimusongelma, minkä jälkeen tutkimusongelmaan perehdyttiin alakirjallisuuden avulla. Tästä kirjallisuudesta tuotettiin opinnäytetyössä käytetty viitekehys, jossa käsiteltiin työhön liittyviä käsitteitä sekä teoriaa. Viitekehys muodostuu kolmesta eri pääteemasta: esihenkilötyö, johtaminen ja motivaatio
Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus, johon apuna käytettiin teemahaastatteluita. Teemahaastattelun kysymykset jäljittelivät kolmea viitekehyksessä käytettyä päätemaa. Teemahaastatteluiden avulla saatuja vastauksia käytettiin tutkimustyön aineistona. Aineistoanalyysin pohjalta saadut tulokset olivat opinnäytetyön lopputulos.
Opinnäytetyön tärkeimmät tulokset vastasivat tutkimuskysymyksiin ja niistä oli erotettavissa kolme selkeää teemaa, joilla esihenkilöt voivat vaikuttaa myyntityön tulokseen. Ne olivat läsnäolo sekä viestintä, mielekkään työn mahdollistaminen ja yksilöiden henkilökohtaisten motiivien linkittäminen työssä annettuisiin tavoitteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin ensin tarkentamalla tutkimusongelma, minkä jälkeen tutkimusongelmaan perehdyttiin alakirjallisuuden avulla. Tästä kirjallisuudesta tuotettiin opinnäytetyössä käytetty viitekehys, jossa käsiteltiin työhön liittyviä käsitteitä sekä teoriaa. Viitekehys muodostuu kolmesta eri pääteemasta: esihenkilötyö, johtaminen ja motivaatio
Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus, johon apuna käytettiin teemahaastatteluita. Teemahaastattelun kysymykset jäljittelivät kolmea viitekehyksessä käytettyä päätemaa. Teemahaastatteluiden avulla saatuja vastauksia käytettiin tutkimustyön aineistona. Aineistoanalyysin pohjalta saadut tulokset olivat opinnäytetyön lopputulos.
Opinnäytetyön tärkeimmät tulokset vastasivat tutkimuskysymyksiin ja niistä oli erotettavissa kolme selkeää teemaa, joilla esihenkilöt voivat vaikuttaa myyntityön tulokseen. Ne olivat läsnäolo sekä viestintä, mielekkään työn mahdollistaminen ja yksilöiden henkilökohtaisten motiivien linkittäminen työssä annettuisiin tavoitteisiin.