Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen markkinointityössä
Santala, Marjut (2024)
Santala, Marjut
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320441
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ajantasainen selvitys generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä markkinointityössä. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden tutkinto-ohjelman, markkinoinnin ja myynnin lehtoreista koostuvalle osaamispolkutiimille. Tavoitteena oli saada lisää ymmärrystä generatiivisen tekoälyn tuomista mahdollisuuksista alalle sekä tietoa siitä millaista osaamista alalla tarvitaan, jotta osataan suunnitella koulutusta vastaamaan kentän tarpeita.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tiedonkeruu toteutettiin tekemällä teemahaastatteluja neljälle henkilölle, jotka työskentelevät markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen parissa. Teemahaastatteluiden kysymykset koskivat generatiivisen käyttöä, käytön vastuullisuutta ja tulevan digimarkkinoijan osaamisvaatimuksia.
Tutkimuksen aineiston analysointimetodina toimineen teemoittelun tuloksesi saatiin seuraavat teemat: suurien tietomäärien käsittely ja analysointi, työvaiheiden tehostaminen sekä apu ideointiin ja sisällönluontiin. Johtopäätöksenä voidaan siis todeta, että generatiivista tekoälyä hyödynnetään monipuolisesti markkinointityön eri tehtävissä ja niiden vaiheissa. Työkaluna se on vertaansa vailla oleva tuki, joka tehostaa, avustaa ja nopeuttaa prosesseja ja mahdollistaa käyttäjällensä keskittyä asiantuntijuutta vaativiin tehtäviin. Generatiivisen tekoälyn käyttö vaatii käyttäjältänsä kuitenkin kriittisyyttä ja ymmärrystä sen mukanaan tuomista oikeudellisista ja eettisistä haasteista. Jotta tällä hetkellä opiskeleva tai jo työelämässä oleva markkinoija pysyy kiihtyvässä kilpailussa ja teknologiamurroksessa mukana, kannattaa hänen olla aidosti utelias ja haastaa itsensä kokeilemaan ja sen myötä myös käyttämään generatiivista tekoälyä. Oleellista on kuitenkin ymmärtää, että generatiivinen tekoäly tuskin koskaan tulee syrjäyttämään ihmistyötä täysin, mutta oikeinkäytettynä työkaluna se tarjoaa mahdollisuuden menestykseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tiedonkeruu toteutettiin tekemällä teemahaastatteluja neljälle henkilölle, jotka työskentelevät markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen parissa. Teemahaastatteluiden kysymykset koskivat generatiivisen käyttöä, käytön vastuullisuutta ja tulevan digimarkkinoijan osaamisvaatimuksia.
Tutkimuksen aineiston analysointimetodina toimineen teemoittelun tuloksesi saatiin seuraavat teemat: suurien tietomäärien käsittely ja analysointi, työvaiheiden tehostaminen sekä apu ideointiin ja sisällönluontiin. Johtopäätöksenä voidaan siis todeta, että generatiivista tekoälyä hyödynnetään monipuolisesti markkinointityön eri tehtävissä ja niiden vaiheissa. Työkaluna se on vertaansa vailla oleva tuki, joka tehostaa, avustaa ja nopeuttaa prosesseja ja mahdollistaa käyttäjällensä keskittyä asiantuntijuutta vaativiin tehtäviin. Generatiivisen tekoälyn käyttö vaatii käyttäjältänsä kuitenkin kriittisyyttä ja ymmärrystä sen mukanaan tuomista oikeudellisista ja eettisistä haasteista. Jotta tällä hetkellä opiskeleva tai jo työelämässä oleva markkinoija pysyy kiihtyvässä kilpailussa ja teknologiamurroksessa mukana, kannattaa hänen olla aidosti utelias ja haastaa itsensä kokeilemaan ja sen myötä myös käyttämään generatiivista tekoälyä. Oleellista on kuitenkin ymmärtää, että generatiivinen tekoäly tuskin koskaan tulee syrjäyttämään ihmistyötä täysin, mutta oikeinkäytettynä työkaluna se tarjoaa mahdollisuuden menestykseen.