Myyntiprosessin tehokas tuki hyödyntäen Social Selling - myyntityön ajattelua
Salla, Maijala (2024)
Salla, Maijala
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320370
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin myyntiprosessin tehostamista sosiaalisen myynnin näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja se toteutettiin neljän myyjän yksilöhaastatteluina Kiertoa Oy:ssä. Teorian ja haastatteluiden pohjalta pyrittiin selvittämään, kuinka myyntiprosessia voidaan kehittää ja tukea sosiaalisen myyntityön menetelmin, ja millaisia toimintatapoja sen hyödyntämiseksi voidaan käyttää.
Haastatteluissa selvitettiin myyjien toimintatapoja ja käytäntöjä myynnin eri vaiheissa, kuten asiakkaiden kartoittamisessa, kontaktoinnissa ja kaupan solmimisessa. Tulokset osoittivat, että sosiaalista mediaa, erityisesti Facebookia, hyödynnettiin potentiaalisten asiakkaiden löytämisessä, ja asiakaspalautteiden merkitys myynnin tehostamisessa korostui.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että syvällinen ymmärrys myyntiprosessista ja sosiaalisen myynnin periaatteista ovat avainasemassa myynnin tehokkuuden parantamisessa ja asiakassuhteiden ylläpitämisessä. Sosiaalista myyntiä ja myyntiprosessia olisi hyvä kehittää jatkuvasti ja kokeilla uusia toimintamalleja löytääkseen toimivimmat keinot toistensa tukemiseen.
Haastatteluissa selvitettiin myyjien toimintatapoja ja käytäntöjä myynnin eri vaiheissa, kuten asiakkaiden kartoittamisessa, kontaktoinnissa ja kaupan solmimisessa. Tulokset osoittivat, että sosiaalista mediaa, erityisesti Facebookia, hyödynnettiin potentiaalisten asiakkaiden löytämisessä, ja asiakaspalautteiden merkitys myynnin tehostamisessa korostui.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että syvällinen ymmärrys myyntiprosessista ja sosiaalisen myynnin periaatteista ovat avainasemassa myynnin tehokkuuden parantamisessa ja asiakassuhteiden ylläpitämisessä. Sosiaalista myyntiä ja myyntiprosessia olisi hyvä kehittää jatkuvasti ja kokeilla uusia toimintamalleja löytääkseen toimivimmat keinot toistensa tukemiseen.