Brändinluominen markkinoinnissa
Rinta-Harri, Niilo (2024)
Rinta-Harri, Niilo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420629
Tiivistelmä
Brändäys on tärkeä osa-alue yrityksen markkinointi- ja viestintätoiminnassa. Markkinoinnin ja viestinnän merkitystä ei edelleenkään täysin ymmärretä, eikä siihen panosteta tarpeeksi. Opinnäytetyössä tutkitaan brändäystä ilmiönä ja miten uudelleenbrändäys on toteutettu yrityksissä erilaisista lähtökohdista ja tarpeista. Tarkoituksena on selvittää, mitä brändiuudistuksella on tavoiteltu, miten se on toteutettu ja miten se tavoitti suunnitelmat. Tutkimuksessa käsitellään markkinointia ja markkinoinnin eri osa-alueita, pääalueena brändäys.
Opinnäytetyössä tutustutaan markkinoinnin eri osa-alueisiin ja siihen, mitä markkinointi on. Keskeisenä käsitteenä on tutkia, mitä brändäys on. Lisäksi brändäystä tutkitaan monelta osa-alueelta. Miten brändi syntyy, miten sitä ylläpidetään ja miten sitä voidaan muokata. Tärkeää on myös tutkia, mitä haittoja brändille voi olla. Aineistona käytetään brändäykseen keskittyviä teoksia, yritysten omia aineistoja, tutkimuksia, artikkeleja ja asiakaskokemuksia.
Brändäys on merkittävässä osassa menestyvää yritystä ja sen markkinointia. Brändäys on pitkäkestoista ja suunnitelmallista markkinointia. Markkinoinnin osa-alueena brändäyssuunnittelua tehdään usein, jopa vuosikymmenien mittaisesti. Onnistunut brändäys herättää kuluttajissa parhaimmillaan mielikuvan tuotteesta ja yrityksestä synonyymina kyseisessä kuluttajasegmentissä. Brändin ylläpito on jatkuvaa markkinointityötä. Onnistunut brändäys yhdistää parhaimmillaan yrityksen ja toimijan perinteet ja ajassa kiinni olemisen. Tunnetun ja arvostetun brändin luominen vie usein pitkän aikaa. Kuitenkin brändin arvonmenetys saattaa tapahtua hyvinkin nopeasti ja yllättävästi.
Opinnäytetyössä tutustutaan markkinoinnin eri osa-alueisiin ja siihen, mitä markkinointi on. Keskeisenä käsitteenä on tutkia, mitä brändäys on. Lisäksi brändäystä tutkitaan monelta osa-alueelta. Miten brändi syntyy, miten sitä ylläpidetään ja miten sitä voidaan muokata. Tärkeää on myös tutkia, mitä haittoja brändille voi olla. Aineistona käytetään brändäykseen keskittyviä teoksia, yritysten omia aineistoja, tutkimuksia, artikkeleja ja asiakaskokemuksia.
Brändäys on merkittävässä osassa menestyvää yritystä ja sen markkinointia. Brändäys on pitkäkestoista ja suunnitelmallista markkinointia. Markkinoinnin osa-alueena brändäyssuunnittelua tehdään usein, jopa vuosikymmenien mittaisesti. Onnistunut brändäys herättää kuluttajissa parhaimmillaan mielikuvan tuotteesta ja yrityksestä synonyymina kyseisessä kuluttajasegmentissä. Brändin ylläpito on jatkuvaa markkinointityötä. Onnistunut brändäys yhdistää parhaimmillaan yrityksen ja toimijan perinteet ja ajassa kiinni olemisen. Tunnetun ja arvostetun brändin luominen vie usein pitkän aikaa. Kuitenkin brändin arvonmenetys saattaa tapahtua hyvinkin nopeasti ja yllättävästi.