Kielimuuri opetustilanteessa : opettajien ja oppilaiden kokemuksia
Heroja, Fanni (2024)
Heroja, Fanni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320496
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa tietoa opetustilanteista, joissa oppilaan ja opettajan välillä on kielimuuri. Aihetta tutkitaan tässä opinnäytetyössä sekä kirjallisuuden että haastattelujen kautta. Haastateltavina ovat toimineet musiikinopiskelijat ja alan opettajat. Heidän kertomuksensa avaavat aihetta käytännönläheisesti, kun kirjallisuuskatsaus taas toimii taustatietona. Kirjallisessa osiossa tutkitaan vieras- ja monikielisyyttä sekä Suomessa että Euroopassa. Siinä selvitetään, mikä kielimuuri tarkemmin sanottuna on, ja miten kielimuurin haasteet voi kiertää. Tässä jaksossa mainitaan myös erilaisia ennakkoluuloja mitä on olemassa tilanteita koskien, joissa kielimuuri aiheuttaa ongelmia. Ensimmäisessä kolmessa haastattelussa haastateltavina toimivat kolme henkilöä, joita kaikkia on opetettu muulla kuin omalla äidinkielellään. He opiskelivat eri instrumentteja, ja puhuivat kyseisiä kieliä eri tasoilla. Kolmessa jälkimmäisessä haastattelussa kohteena oli kolme opettajaa. Haastatteluissa syvennytään heidän kokemuksiinsa pedagogeina, ja siihen, minkälaista on opettaa kielimuurin takaa. Opettajat kertoivat myös opetusmetodeista, jotka he olivat kokeneet hyödyllisiksi. Haastattelut antoivat selkeämmän kuvan, minkälaista opetus kielimuurin kanssa on sekä oppilaan että opettajan näkökulmasta. Tutkielman lopussa haastatteluista nousseita asioita pohditaan ja analysoidaan. Haastattelujen pohjalta nousi esiin paljon samanlaisia kokemuksia. Kaikki olivat kokeneet kielimuurin haittaavan soittotuntia jossain määrin. Se hidastaa tunnin luonnollista kulkua ja vie keskittymistä pois soittimesta. Kielimuuri muuttaa millä tavalla valmistautuu tunnille, miten asioita opetetaan ja myös mitä opetetaan. Musiikin historia ja soitinrakenteelliset aiheet olivat kaikkien mielestä haastavia ymmärtää, kun taas mallista soittaminen ja laulaminen oli helpompi käsittää.
Monikielisillä opetustilanteilla on samalla paljon potentiaalia. Kulttuurierot ja osapuolien eri lähtökohdat tekevät tunneista usein hyvinkin antoisia. Vieras kieli ja kulttuuri saattavat antaa musiikille enemmän kontekstia ja tarttumapintaa. Kaikki haastateltavat kokivat monikieliset opetustilanteet positiiviseksi. Vaikka kielimuuri vähensi vuorovaikutusta jonkin verran, se ei kuitenkaan estänyt osapuolia löytämästä yhteyttä toisiinsa. Hyvä ja selkeä kommunikaatio antaa edellytykset onnistuneeseen vuorovaikutukseen.
Monikielisillä opetustilanteilla on samalla paljon potentiaalia. Kulttuurierot ja osapuolien eri lähtökohdat tekevät tunneista usein hyvinkin antoisia. Vieras kieli ja kulttuuri saattavat antaa musiikille enemmän kontekstia ja tarttumapintaa. Kaikki haastateltavat kokivat monikieliset opetustilanteet positiiviseksi. Vaikka kielimuuri vähensi vuorovaikutusta jonkin verran, se ei kuitenkaan estänyt osapuolia löytämästä yhteyttä toisiinsa. Hyvä ja selkeä kommunikaatio antaa edellytykset onnistuneeseen vuorovaikutukseen.