Maatalousalan ammattitutkinnon kehittäminen Riveriassa
Räisänen, Sanna (2024)
Räisänen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320495
Tiivistelmä
Ajasta ja paikasta riippumaton koulutus on päivän sana. Opiskelua ei aina ole helppo sovittaa kiireiseen elämäntyyliin. Siksi ajasta ja paikasta riippumattomien opintokokonaisuuksien suosion on
nousussa varsinkin aikuisopiskelijoiden keskuudessa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää uudenlainen oppimispolku Riverian maatalousalan ammattitutkinnon opintoihin. Riveriassa on
tarkoituksena luoda ajasta ja paikasta riippumattomia koulutuskokonaisuuksia ja kokonaan uusi
digitaalinen eRiveria-kampus.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin palvelumuotoilun keinoin. Tutkimuksen teoriaosuudessa pyritään avaamaan tutkimusmenetelmänä käytetyn palvelumuotoilun prosessin keskeisiä asioita ja käsitteitä sekä havainnollistamaan asiakkaan tärkeyttä prosessin osana. Asiakkaat olivat osana palvelumuotoilun prosessia. Kehitystyö toteutettiin haastattelemalla Riverian nykyisiä ja jo valmistuneita ammattitutkinnon opiskelijoita. Tutkimuksen aluksi tehtiin nykyinen palvelupolku näkyväksi
prosessiksi. Tutkimuksen avulla löydettiin opintopolun kriittiset pisteet ja niihin tehtiin kehityssuunnitelma, jonka perusteella luotiin uusi palvelupolku. Uusi palvelupolku tuodaan käytäntöön kehittämällä palvelua haluttuun suuntaan.
Tutkimuksessa havaittiin palvelun keskeisiä puutteita, mutta löydettiin myös selkeitä onnistumisia,
kuten opiskelijoille opintojen alussa toteutettava ohjattu digistartti. Vaikka tarkoituksena on kehittää
ajasta ja paikasta riippumatonta koulutusta, asiakkailla on myös selkeä toive käytännön opetuspäivien säilyttämisestä.
Opinnäytetyö auttaa kehittämään maatalousalan koulutuksia jatkossakin. Asiakkaiden mukaan ottaminen kehitystyöhön auttaa ymmärtämään asiakaskokemuksia ja kehittämään palveluita asiakkaan haluamaan suuntaan
nousussa varsinkin aikuisopiskelijoiden keskuudessa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää uudenlainen oppimispolku Riverian maatalousalan ammattitutkinnon opintoihin. Riveriassa on
tarkoituksena luoda ajasta ja paikasta riippumattomia koulutuskokonaisuuksia ja kokonaan uusi
digitaalinen eRiveria-kampus.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin palvelumuotoilun keinoin. Tutkimuksen teoriaosuudessa pyritään avaamaan tutkimusmenetelmänä käytetyn palvelumuotoilun prosessin keskeisiä asioita ja käsitteitä sekä havainnollistamaan asiakkaan tärkeyttä prosessin osana. Asiakkaat olivat osana palvelumuotoilun prosessia. Kehitystyö toteutettiin haastattelemalla Riverian nykyisiä ja jo valmistuneita ammattitutkinnon opiskelijoita. Tutkimuksen aluksi tehtiin nykyinen palvelupolku näkyväksi
prosessiksi. Tutkimuksen avulla löydettiin opintopolun kriittiset pisteet ja niihin tehtiin kehityssuunnitelma, jonka perusteella luotiin uusi palvelupolku. Uusi palvelupolku tuodaan käytäntöön kehittämällä palvelua haluttuun suuntaan.
Tutkimuksessa havaittiin palvelun keskeisiä puutteita, mutta löydettiin myös selkeitä onnistumisia,
kuten opiskelijoille opintojen alussa toteutettava ohjattu digistartti. Vaikka tarkoituksena on kehittää
ajasta ja paikasta riippumatonta koulutusta, asiakkailla on myös selkeä toive käytännön opetuspäivien säilyttämisestä.
Opinnäytetyö auttaa kehittämään maatalousalan koulutuksia jatkossakin. Asiakkaiden mukaan ottaminen kehitystyöhön auttaa ymmärtämään asiakaskokemuksia ja kehittämään palveluita asiakkaan haluamaan suuntaan