Asiakkaan ostoprosessi verkkopalvelussa : case Kuvakeskus Hynninen
Hukkanen, Aino (2024)
Hukkanen, Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420534
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaan ostoprosessi toimeksiantajan uuteen verkkopalveluun. Toimeksiantajayrityksenä opinnäytetyössä toimi Kuvakeskus Hynninen. Tutkimusmenetelminä tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää - teemahaastattelua sekä kyselylomaketta. Tutkimukset toteutettiin haastattelemalla Kuvakeskus Hynnisen yrittäjiä sekä lähettämällä kyselylomake uuden verkkopalvelun potentiaalisille asiakkaille.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin asiakkaan ja markkinoiden segmentointiin, kuluttajan ostoprosessiin sekä palvelumuotoiluun liittyvää kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Tietoperustassa tarkasteltiin myös palvelumuotoilun eri työkaluja, joita hyödynnettiin opinnäytetyön tutkimustuloksia analysoidessa.
Tutkimuksissa selvitettiin Kuvakeskus Hynnisen asiakassegmentointi sekä tietoa asiakkaiden ostoprosessista uudessa verkkopalvelussa. Tutkimus sivusi myös asiakkaan ostokäyttäytymistä valokuvien tilaukseen liittyvissä teemoissa. Asiakasymmärrykseen ja tutkimusten tuloksiin perustuen verkkopalveluun luotiin asiakkaan palvelupolku, service blueprint sekä persoonaprofiili.
Tutkimustuloksilla saatiin kattavaa tietoa Kuvakeskus Hynnisen asiakkaista sekä heidän ostokäyttäytymisestään. Tuloksilla toimeksiantajayritys voi kehittää ja parantaa yrityksensä tulevaa markkinointia sekä asiakaspalveluaan uuteen palveluun liittyen. Tutkimustulokset antavat yrityk-selle hyvän pohjan palvelun kehitykseen myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin asiakkaan ja markkinoiden segmentointiin, kuluttajan ostoprosessiin sekä palvelumuotoiluun liittyvää kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Tietoperustassa tarkasteltiin myös palvelumuotoilun eri työkaluja, joita hyödynnettiin opinnäytetyön tutkimustuloksia analysoidessa.
Tutkimuksissa selvitettiin Kuvakeskus Hynnisen asiakassegmentointi sekä tietoa asiakkaiden ostoprosessista uudessa verkkopalvelussa. Tutkimus sivusi myös asiakkaan ostokäyttäytymistä valokuvien tilaukseen liittyvissä teemoissa. Asiakasymmärrykseen ja tutkimusten tuloksiin perustuen verkkopalveluun luotiin asiakkaan palvelupolku, service blueprint sekä persoonaprofiili.
Tutkimustuloksilla saatiin kattavaa tietoa Kuvakeskus Hynnisen asiakkaista sekä heidän ostokäyttäytymisestään. Tuloksilla toimeksiantajayritys voi kehittää ja parantaa yrityksensä tulevaa markkinointia sekä asiakaspalveluaan uuteen palveluun liittyen. Tutkimustulokset antavat yrityk-selle hyvän pohjan palvelun kehitykseen myös tulevaisuudessa.