Future sustainability communication & sustainable efforts for a tour operator in Lapland
Oidekivi, Annika (2024)
Oidekivi, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420716
Tiivistelmä
Lapin turismiin kohtaan kasvava kiinnostus herättää huolta sen kestävyydestä. Sidosryhmien vaikutuksen kasvava korostaminen yritysten kehitykseen, sekä huolenaiheet aiheuttavat sen, että matkanjärjestäjillä ja muilla matkailualan yrityksillä on vaikeuksia pysyä mukana saavutettavissa olevan kehityksen kysynnässä, kun otetaan lisäksi huomioon matkakohteen kausiluonteisuuden aiheuttama herkkä ympäristö, jossa resurssit ovat parhaimmillaan sesonkiaikana. Koska tutkimuksen toimeksiantajana toimivan pk-yrityksen resurssit ovat vähäiset tai olemattomat, tutkimuksessa yritetään tarjota näkemyksiä tulevia kestävyyspyrkimyksiä varten tekemällä määrällistä tutkimusta asiakkaiden mieltymyksistä kestävään viestintään, sekä tekemällä vertailuanalyysejä kilpailijoista. Kuten käytetystä kirjallisuudesta käy ilmi ja kuten määrällisen tutkimuksen aineisto osoittaa, sidosryhmillä ei ole riittävästi tietoa kestävästä kehityksestä tai alueellisista ympäristö-, sosiokulttuurisista tai ekologisista tiedoista, jotka tukisivat heidän ympäristötietoisia ostopäätöksiä. Joissain tapauksissa ympäristötietoisetkaan ihmiset eivät kuitenkaan osta kestäviä tuotteita nii-den korkeamman hinnoittelun vuoksi, vaan osallistuvat ja harjoittavat kestävää matkailua ostamalla paikallisia tuotteita ja keräämällä jälkeensä jätettyjä roskia. Vaikka Suomen Lapin matkailuyritysten (joitain majoitusyrityksiä lukuun ottamatta) kestävien tuotteiden tarjonta on edelleen melko vähäistä, kestävään kehitykseen liittyvän tiedon jakamisen avoimuudella on suurempi vaikutus kuluttajien käyttäytymiseen. Kuten tutkimuksessa huomautetaan, kestävyyttä harjoittavien matkailuyritysten tulisi harjoittaa kestävää viestintää ja markkinointia siinä määrin, että usein viherpesuksi koetut ennakkoluulot kestävyydestä voidaan voittaa sen lisäksi, että ne kuuntelevat edelleen sidosryhmien vaatimuksia kestävän matkailun osalta.