Tarinasta matkailutuotteeksi case Koivumäen Kartano Oy
Saavalainen, Sari (2024)
Saavalainen, Sari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521034
Tiivistelmä
Aihe - tarinasta matkailutuotteeksi case Koivumäen Kartano Oy valikoitui ajankohtaisten isojen strategisten kysymysten äärelle – mitä matkailussa tapahtuu nyt ja tulevaisuudessa? Miten matkailun maailma muuttuu ja mihin meidän tulee reagoida? Matkailuyritykset ovat päivittäin tekemisissä isojen kysymysten kanssa, miten omaa liiketoimintaa voisi kehittää, mistä lisää kasvua ja asiakkaita. Siitä syntyi ajatus tähän opinnäytetyöhön ja Koivumäen Kartano Oy:n liiketoiminnan kehittämistehtävään. Koivumäen Kartano on Kauppaneuvos Gustaf Emanuel Raninin sukutila Kuopiossa, jossa on ollut matkailu- ja ravintolaliiketoimintaa vuodesta 1999. Aihevalinta on hyvin perusteltu ja rajattu tapauskohdeyritykseen sopivaksi työelämän tarpeen ja käytännön hyödyllisyyden kannalta. Kehittämistehtävän tavoitteena on tunnistaa erilaisten matkailustrategioiden ja megatrendien kautta tulevaisuuden matkailijoiden tarpeet. Opinnäytetyössä tarkastellaan Suomen matkailu- ja ruokamatkailustrategiaa, maakuntaliiton strategiaa, Kuopion kaupungin strategiaa, Sitran megatrendejä ja Visit Finlandin tutkimuksiin perustuvia matkailun trendejä 2020-luvulla. Tutkimusmenetelminä käytetään ennakointia ja havainnointia vastaavanlaisista ruoka- ja hyvinvointimatkailukohteista. Lisäksi kehittämistehtävässä hyödynnetään omaa ideointia. Ennakoinnilla pyritään reagoimaan Sitran megatrendeihin ja Visit Finlandin matkailua koskeviin tutkimuksiin, jotka tuovat mahdollisia muutoksia ja haasteita matkailutuotteisiin. Kehittämistehtävän teoreettinen viitekehys koostuu matkailustrategioista ja -trendeistä. Keskeinen tutkimuskysymys on mitä matkailun trendejä ja vetovoimatekijöitä voimme hyödyntää Koivumäen Kartanolla? Lopuksi kehittämistehtävän tulosten hyödynnettävyyttä analysoidaan SWOT-analyysillä. Havainnointien ja pohdinnan perusteella keskeisiä kehittämisehdotuksia Koivumäen Kartanolle nousi esille kolme: ryhmämatkat, kestävä ja vastuullinen matkailu sekä tarinallistaminen. Uskon, että opinnäytetyön tuloksista on apua myös muille vastaavanlaisille pienille Pohjois-Savon alueen matkailualan yrityksille, jotka pohtivat omia vetovoimatekijöitä, vahvuuksia ja mahdollista kasvua liiketoiminnalle.