Asiakaslähtöinen saattohoito : tukena saattohoitokoordinaattori
Vihersaari-Ojapelto, Marjut (2015)
Vihersaari-Ojapelto, Marjut
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501041018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501041018
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ikääntyneen henkilön asiakaslähtöistä saattohoitoa saattohoitokoordinaattorin tukemana. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli Vantaan kaupungin vanhusten ja vammaisten avopalvelut. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kuvaus saattohoitokoordinaattorin toimenkuvasta. Sen avulla voidaan pyrkiä selkiyttämään yhteistyötä eri toimijoiden välillä ja edelleen kehittää hyvän asiakaslähtöisen saattohoidon toteutumista kotihoidossa.
Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen, aineistoa analysointiin sisällönanalyysillä. Aineiston keruu toteutettiin huhtikuussa 2014 puolistrukturoidulla teemahaastattelulla pääkaupunkiseudulla haastattelemalla kahden eri kaupungin hoitajia, jotka toimivat kotisairaalassa.
Hyvän saattohoidon edellytyksenä on saattohoitokoordinaattorin kiinnostus ja motivaatio työhön, asiakaslähtöisyys, ammatillinen osaaminen sekä sujuvat toimintakäytänteet. Keskeisenä asiana on asiakkaan ja saattohoitokoordinaattorin välinen vuorovaikutus. Saattohoitokoordinaattorin työ perustuu vahvasti työntekijän osaamiseen sekä aitoon kiinnostukseen.
Asiakaslähtöisen saattohoidon koordinointi vaatii laaja-alaista osaamista, jotta pystymme vastaamaan kuolevan ihmisen ja hänen perheensä hoidollisiin sekä sosiaalisiin tarpeisiin kokonaisvaltaisesti. Omaisten ja läheisten tukeminen on ensiarvoisen tärkeää kuolevan asiakkaan hyvinvoinnille. Saattohoitokoordinaattorin tehtävänä on koordinoida tarvittavia palveluja, toimia linkkinä, verkostoitua eri toimijoiden välillä sekä laatia asiakkaalle hoito- ja palvelusuunnitelma.
Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen, aineistoa analysointiin sisällönanalyysillä. Aineiston keruu toteutettiin huhtikuussa 2014 puolistrukturoidulla teemahaastattelulla pääkaupunkiseudulla haastattelemalla kahden eri kaupungin hoitajia, jotka toimivat kotisairaalassa.
Hyvän saattohoidon edellytyksenä on saattohoitokoordinaattorin kiinnostus ja motivaatio työhön, asiakaslähtöisyys, ammatillinen osaaminen sekä sujuvat toimintakäytänteet. Keskeisenä asiana on asiakkaan ja saattohoitokoordinaattorin välinen vuorovaikutus. Saattohoitokoordinaattorin työ perustuu vahvasti työntekijän osaamiseen sekä aitoon kiinnostukseen.
Asiakaslähtöisen saattohoidon koordinointi vaatii laaja-alaista osaamista, jotta pystymme vastaamaan kuolevan ihmisen ja hänen perheensä hoidollisiin sekä sosiaalisiin tarpeisiin kokonaisvaltaisesti. Omaisten ja läheisten tukeminen on ensiarvoisen tärkeää kuolevan asiakkaan hyvinvoinnille. Saattohoitokoordinaattorin tehtävänä on koordinoida tarvittavia palveluja, toimia linkkinä, verkostoitua eri toimijoiden välillä sekä laatia asiakkaalle hoito- ja palvelusuunnitelma.