Ryhmäohjaus antikoagulaatiohoidon omahoidossa : katsaus kirjallisuuteen
Uosukainen, Birgitta (2014)
Uosukainen, Birgitta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122220637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122220637
Tiivistelmä
Opinnäyte on osa Antikoagulaatiohoidon omahoidon ja sähköisen hoitopalautejärjestelmän kehittäminen terveysasemilla -projektia. Projekti toteutetaan Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen, Helsingin kaupungin ja Metropolia ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata antikoagulaatiohoidon omahoitoon siirtyvien potilaiden ryhmäohjausta edistäviä ja hidastavia tekijöitä.
Opinnäytetyö toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, jossa sovelletaan systemaattista kirjallisuuskatsausta suppeammalla aineistolla. Sisällönanalyysi toteutetaan aineistolähtöisesti eli induktiivisesti.
Potilasohjaukseen liittyvät käsitteet on määriteltävä yhtenäisiksi. Terveydenhuoltohenkilöstön koulutusta on kehitettävä ja lisättävä peruskoulutuksesta lähtien. Koulutuksessa tulee painottaa potilasohjauksen prosessiluonnetta eikä pelkkää toteuttamista. Vuorovaikutustaitoja tulee kehittää vastavuoroisuuteen eli dialogisuuteen potilaan kanssa. Ohjausprosessi tulee tehdä potilaslähtöisesti yhdessä potilaan kanssa ja samoin ryhmälähtöisesti ryhmän kanssa. Ohjaukselle tulee asettaa tavoitteet ja arviointi niihin perustuen. Ohjausmenetelmien osaamista tulee lisätä koulutuksessa mukaan lukien audiovisuaalisten välineiden ja internetin hyödyntäminen. Ohjausprosessille tulee kehittää yhtenäinen kirjaamiskäytäntö osaksi potilaan hoitokertomusta hoidon jatkuvuuden parantamiseksi. Ryhmäohjausta tulee kehittää eri potilasryhmille suunnatuiksi ja jatkohoitoon järjestelmää hoitokontaktien jatkamisesta. Ryhmän rakenteeseen, kokoon ja käytettävissä oleviin resursseihin tulee kiinnittää enemmän ohjausta suunniteltaessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on, että saatuja tuloksia voidaan hyödyntää ryhmäohjausta suunniteltaessa ja toteutettaessa sekä terveydenhuoltohenkilöstön koulutuksessa.
Opinnäytetyö toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, jossa sovelletaan systemaattista kirjallisuuskatsausta suppeammalla aineistolla. Sisällönanalyysi toteutetaan aineistolähtöisesti eli induktiivisesti.
Potilasohjaukseen liittyvät käsitteet on määriteltävä yhtenäisiksi. Terveydenhuoltohenkilöstön koulutusta on kehitettävä ja lisättävä peruskoulutuksesta lähtien. Koulutuksessa tulee painottaa potilasohjauksen prosessiluonnetta eikä pelkkää toteuttamista. Vuorovaikutustaitoja tulee kehittää vastavuoroisuuteen eli dialogisuuteen potilaan kanssa. Ohjausprosessi tulee tehdä potilaslähtöisesti yhdessä potilaan kanssa ja samoin ryhmälähtöisesti ryhmän kanssa. Ohjaukselle tulee asettaa tavoitteet ja arviointi niihin perustuen. Ohjausmenetelmien osaamista tulee lisätä koulutuksessa mukaan lukien audiovisuaalisten välineiden ja internetin hyödyntäminen. Ohjausprosessille tulee kehittää yhtenäinen kirjaamiskäytäntö osaksi potilaan hoitokertomusta hoidon jatkuvuuden parantamiseksi. Ryhmäohjausta tulee kehittää eri potilasryhmille suunnatuiksi ja jatkohoitoon järjestelmää hoitokontaktien jatkamisesta. Ryhmän rakenteeseen, kokoon ja käytettävissä oleviin resursseihin tulee kiinnittää enemmän ohjausta suunniteltaessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on, että saatuja tuloksia voidaan hyödyntää ryhmäohjausta suunniteltaessa ja toteutettaessa sekä terveydenhuoltohenkilöstön koulutuksessa.