Ylä-Savon Veden kunnossapitojärjestelmän päivittäminen
Lehikoinen, Arttu (2024)
Lehikoinen, Arttu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521076
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Ylä-Savon Vesi Oy, suomalainen tukkuvesiyhtiö. Opinnäytetyön aiheena oli kunnossapitojärjestelmän päivittäminen Ylä-Savon Vedelle. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa löytämään Ylä-Savon Vedelle laitoskoko huomioon ottaen toimivin ja kustannustehokas kunnossapitojärjes-telmä. Opinnäytetyössä analysoitiin markkinoilla tarjolla olevia kunnossapitojärjestelmiä.
Työ alkoi perehtymällä kunnossapitoon, kunnossapitojärjestelmiin ja erilaisiin järjestelmätoimittajiin. Lähtö-tilanne oli se, että Ylä-Savon Veden nykyinen Mipron Miso kunnossapitojärjestelmä oli tullut tiensä päähän, eikä palvellut Ylä-Savon Vesi Oy:tä enää halutulla tavalla. Tarkoitus oli selvittää kannattaako Ylä-Savon Veden valita entisen järjestelmän tilalle Mipron tarjoama uusi järjestelmäpäivitys vai vaihtaa kokonaan uu-teen toisen järjestelmätoimittajan kunnossapitojärjestelmään. Tietoa järjestelmätoimittajien kunnossapito-järjestelmistä saatiin sähköpostiviestien, puhelinsoittojen ja Teams-palavereiden kautta. Ylä-Savon Vedellä oli tietyt ominaisuudet mitä uudelta järjestelmältä haluttiin. Järjestelmätoimittajilta kysyttiin myös mahdolli-suutta demoversioon, jossa järjestelmää pääsee kokeilemaan. Järjestelmää valittaessa tärkeitä asioita oli-vat järjestelmän ominaisuudet, kuten helppokäyttöisyys, offline-toiminto, skaalautuvuus, mobiilikäyttöisyys ja tarkastuslistat. Lisäksi kunnossapitojärjestelmän käyttöönotto- ja käyttökustannukset vaikuttivat järjes-telmän valintaan. Kunnossapitojärjestelmää valittaessa huomioitiin henkilökunnan mielipiteet ja toiveet. Opinnäytetyöhön kuului myös referenssikäyttäjien eli toisten vesilaitosten kartoitus, joilla oli käytössä tar-kasteltava kunnossapitojärjestelmä. Näiden referenssikäyttäjien kanssa pidettiin myös palavereita, joissa he kertoivat kokemuksiaan ja mielipiteitään liittyen tarkasteltavaan järjestelmään.
Työn tuloksena syntyi excelillä tehty ominaisuuksien vertailutaulukko markkinoilla tarjolla olevista kunnossa-pitojärjestelmistä. Työn tilaaja voi hyödyntää taulukon tuloksia valitessaan uutta kunnossapitojärjestelmää.
Työ alkoi perehtymällä kunnossapitoon, kunnossapitojärjestelmiin ja erilaisiin järjestelmätoimittajiin. Lähtö-tilanne oli se, että Ylä-Savon Veden nykyinen Mipron Miso kunnossapitojärjestelmä oli tullut tiensä päähän, eikä palvellut Ylä-Savon Vesi Oy:tä enää halutulla tavalla. Tarkoitus oli selvittää kannattaako Ylä-Savon Veden valita entisen järjestelmän tilalle Mipron tarjoama uusi järjestelmäpäivitys vai vaihtaa kokonaan uu-teen toisen järjestelmätoimittajan kunnossapitojärjestelmään. Tietoa järjestelmätoimittajien kunnossapito-järjestelmistä saatiin sähköpostiviestien, puhelinsoittojen ja Teams-palavereiden kautta. Ylä-Savon Vedellä oli tietyt ominaisuudet mitä uudelta järjestelmältä haluttiin. Järjestelmätoimittajilta kysyttiin myös mahdolli-suutta demoversioon, jossa järjestelmää pääsee kokeilemaan. Järjestelmää valittaessa tärkeitä asioita oli-vat järjestelmän ominaisuudet, kuten helppokäyttöisyys, offline-toiminto, skaalautuvuus, mobiilikäyttöisyys ja tarkastuslistat. Lisäksi kunnossapitojärjestelmän käyttöönotto- ja käyttökustannukset vaikuttivat järjes-telmän valintaan. Kunnossapitojärjestelmää valittaessa huomioitiin henkilökunnan mielipiteet ja toiveet. Opinnäytetyöhön kuului myös referenssikäyttäjien eli toisten vesilaitosten kartoitus, joilla oli käytössä tar-kasteltava kunnossapitojärjestelmä. Näiden referenssikäyttäjien kanssa pidettiin myös palavereita, joissa he kertoivat kokemuksiaan ja mielipiteitään liittyen tarkasteltavaan järjestelmään.
Työn tuloksena syntyi excelillä tehty ominaisuuksien vertailutaulukko markkinoilla tarjolla olevista kunnossa-pitojärjestelmistä. Työn tilaaja voi hyödyntää taulukon tuloksia valitessaan uutta kunnossapitojärjestelmää.