Kirkkomuskari : seurakunnan varhaisiän musiikkikasvatuksen ohjaajien tarpeet täydennyskoulutukseen
Liukkonen, Mari (2024)
Liukkonen, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521274
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka paljon ja millä tavoin seurakunnissa järjestetään tällä hetkellä kirkkomuskaritoimintaa eli seurakuntien varhaisiän musiikkikasvatusta. Tutkimus pureutui erityisesti seurakuntien varhaisiän musiikkikasvatuksen ohjaajien ja opettajien koulutustaustaan. Työn lähtöoletuksena oli, että seurakuntien musiikkileikkikoulujen ohjaajien ja opettajien koulutustaustat ja työtehtävänimikkeet ovat hyvin vaihtelevat. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon kirkkomuskareiden ohjaajien ja opettajien koulutuksessa on perehdytty varhaisiän musiikkikasvatukseen ja kristilliseen kasvatukseen, kokevatko ohjaajat ja opettajat tarvitsevansa täydennyskoulutusta seurakunnan varhaisiän musiikkikasvatukseen ja ovatko he osallistuneet tarjolla olleisiin täydennyskoulutuksiin.
Työn lähtökohtana oli oletus, ettei yksikään ammattikoulutus Suomessa pysty täysin vastaamaan seurakuntien varhaisiän musiikkikasvatuksen tarpeisiin. Näin ollen oletettiin, että erityisesti seurakunnan musiikkileikkikoulutoimintaan suuntautuvalle täydennyskoulutukselle on ollut ja on yhä jatkuva tarve.
Opinnäytetyön yhteistyötahoksi pyydettiin STEP-koulutus, joka järjestää täydennyskoulutusta kirkkomuskareiden ohjaajille sekä kirkkomuskarin ajankohtaispäiviä. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa koulutuksen järjestäjille tietoa kirkon henkilöstön täydennyskoulutuksen kehittämiseen varhaisiän musiikkikasvatuksen osalta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kolmena eri kyselytutkimuksena seurakuntien varhaisiän musiikkikasvatusta toteuttaville henkilöille sekä kirkkomuskarin täydennyskoulutuksiin osallistuneille. Kyselytutkimuksilla kartoitettiin seurakuntien musiikkileikkikoulujen ohjaajien ja opettajien koulutustaustaa, heidän tarvettaan täydennyskoulutukseen sekä osallistumisaktiivisuuttaan jo olleisiin täydennyskoulutuksiin. Kirkkomuskarin ajankohtaispäiville sekä kirkkomuskarin kehittämiskoulutukseen osallistuneille tehdyllä kyselytutkimuksilla kartoitettiin, tavoittivatko järjestettävät koulutukset seurakunnan varhaisiän musiikkikasvatuksesta vastaavat ihmiset, vai osallistuttiinko koulutuksiin muista lähtökohdista käsin.
Kyselytutkimusten mukaan kirkkomuskareiden ohjaajien täydennyskoulutuksen tarve ja sisältötoiveet vaihtelevat suuresti ohjaajan koulutustaustan mukaan. Täydennyskoulutuksia voisikin tulevaisuudessa kohdistaa erikseen eri ammattiryhmille heidän valmiutensa huomioiden. Koulutuksia pidettiin tärkeinä sekä oman työn kehittämisen että vertaistuen saamisen kannalta.
Työn lähtökohtana oli oletus, ettei yksikään ammattikoulutus Suomessa pysty täysin vastaamaan seurakuntien varhaisiän musiikkikasvatuksen tarpeisiin. Näin ollen oletettiin, että erityisesti seurakunnan musiikkileikkikoulutoimintaan suuntautuvalle täydennyskoulutukselle on ollut ja on yhä jatkuva tarve.
Opinnäytetyön yhteistyötahoksi pyydettiin STEP-koulutus, joka järjestää täydennyskoulutusta kirkkomuskareiden ohjaajille sekä kirkkomuskarin ajankohtaispäiviä. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa koulutuksen järjestäjille tietoa kirkon henkilöstön täydennyskoulutuksen kehittämiseen varhaisiän musiikkikasvatuksen osalta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kolmena eri kyselytutkimuksena seurakuntien varhaisiän musiikkikasvatusta toteuttaville henkilöille sekä kirkkomuskarin täydennyskoulutuksiin osallistuneille. Kyselytutkimuksilla kartoitettiin seurakuntien musiikkileikkikoulujen ohjaajien ja opettajien koulutustaustaa, heidän tarvettaan täydennyskoulutukseen sekä osallistumisaktiivisuuttaan jo olleisiin täydennyskoulutuksiin. Kirkkomuskarin ajankohtaispäiville sekä kirkkomuskarin kehittämiskoulutukseen osallistuneille tehdyllä kyselytutkimuksilla kartoitettiin, tavoittivatko järjestettävät koulutukset seurakunnan varhaisiän musiikkikasvatuksesta vastaavat ihmiset, vai osallistuttiinko koulutuksiin muista lähtökohdista käsin.
Kyselytutkimusten mukaan kirkkomuskareiden ohjaajien täydennyskoulutuksen tarve ja sisältötoiveet vaihtelevat suuresti ohjaajan koulutustaustan mukaan. Täydennyskoulutuksia voisikin tulevaisuudessa kohdistaa erikseen eri ammattiryhmille heidän valmiutensa huomioiden. Koulutuksia pidettiin tärkeinä sekä oman työn kehittämisen että vertaistuen saamisen kannalta.