ADHD-oireisten aikuisien verkkovälitteisen vertaistoiminnan keskeiset tekijät
Tikkanen, Eini (2024)
Tikkanen, Eini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521461
Tiivistelmä
Verkkovälitteinen vertaistuki on verkossa tapahtuvaa kokemuksien jakamista samaa kokeneiden ihmisten kanssa. Vertaistuki voi luoda kokemuksellisen ymmärryksen ja yhteenkuulumisen tunnetta vertaistoimintaan osallistuvien välille. Vertaistuen avulla voi saada tietoa sairaudestaan, jakaa kokemuksia vertaisien kanssa, saada emotionaalista vastavuoroista tukea ja kokea voimaantumista. Nykyisin verkkovälitteistä vertaistukea
toteutuu monilla tavoilla. Videopuhelut, chat, internetissä toimivat sosiaaliset verkostot ja erilaiset mediat ovat yleistyviä vertaistoiminnan muotoja. Vertaistukea pidetään yhtenä sosiaalisen tuen muotona.
Kuvailevan määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa ADHD-oireisten aikuisien verkkovälitteisen vertaistuen tarpeesta ja toiveista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kysyä ADHD-oireisilta aikuisilta heidän näkemyksiään verkkovälitteisestä vertaistuesta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, jota levitettiin avoimena linkkinä ADHD-liiton verkkosivustolla ja sosiaalisen median kanavilla sekä ADHD-aiheisissa
aikuisten verkkovälitteisissä vertaisryhmissä. Aineisto analysoitiin kysymyskohtaisesti kuvailemalla tai teemoittelemalla.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä ADHD-liiton kanssa. Opinnäytetyön tuloksina syntyi tietoa, jota ADHD-liitto voi hyödyntää verkkovälitteisen vertaistoiminnan kehittämistyössä. Kyselyssä selvisi, että ADHD-oireisille aikuisille verkkovälitteisessä vertaistuessa keskeistä on vertaisuuden kokemuksen saaminen, vertaistuen anti
ja saavutettavuus. Keskeistä on myös vertaistoiminnan toteuttaminen suotuisin periaattein. Lisäksi kyselyssä selvisi, että toiveet vertaistukea ja vertaistoimintaa kohtaan ovat yksilöllisiä, erityisesti vertaistoiminnan muodon ja toteuttamiseen liittyvien tekijöiden suhteen. Näiden tuloksien pohjalta vaikuttaa siltä, että verkkovälitteisen vertaistoiminnan kehittämistyössä on tärkeää huomioida toiminnan saavutettavuus ja monipuolisuus,
sekä toiminnan sisältöön ja toteuttamiseen liittyvät tekijät.
Jatkotutkimusta tarvitaan ADHD-oireisten aikuisien verkkovälitteisestä vertaistuesta, erityisesti nykytekniikan mahdollistamasta monipuolisesta verkkovälitteisestä vertaistuesta.
toteutuu monilla tavoilla. Videopuhelut, chat, internetissä toimivat sosiaaliset verkostot ja erilaiset mediat ovat yleistyviä vertaistoiminnan muotoja. Vertaistukea pidetään yhtenä sosiaalisen tuen muotona.
Kuvailevan määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa ADHD-oireisten aikuisien verkkovälitteisen vertaistuen tarpeesta ja toiveista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kysyä ADHD-oireisilta aikuisilta heidän näkemyksiään verkkovälitteisestä vertaistuesta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, jota levitettiin avoimena linkkinä ADHD-liiton verkkosivustolla ja sosiaalisen median kanavilla sekä ADHD-aiheisissa
aikuisten verkkovälitteisissä vertaisryhmissä. Aineisto analysoitiin kysymyskohtaisesti kuvailemalla tai teemoittelemalla.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä ADHD-liiton kanssa. Opinnäytetyön tuloksina syntyi tietoa, jota ADHD-liitto voi hyödyntää verkkovälitteisen vertaistoiminnan kehittämistyössä. Kyselyssä selvisi, että ADHD-oireisille aikuisille verkkovälitteisessä vertaistuessa keskeistä on vertaisuuden kokemuksen saaminen, vertaistuen anti
ja saavutettavuus. Keskeistä on myös vertaistoiminnan toteuttaminen suotuisin periaattein. Lisäksi kyselyssä selvisi, että toiveet vertaistukea ja vertaistoimintaa kohtaan ovat yksilöllisiä, erityisesti vertaistoiminnan muodon ja toteuttamiseen liittyvien tekijöiden suhteen. Näiden tuloksien pohjalta vaikuttaa siltä, että verkkovälitteisen vertaistoiminnan kehittämistyössä on tärkeää huomioida toiminnan saavutettavuus ja monipuolisuus,
sekä toiminnan sisältöön ja toteuttamiseen liittyvät tekijät.
Jatkotutkimusta tarvitaan ADHD-oireisten aikuisien verkkovälitteisestä vertaistuesta, erityisesti nykytekniikan mahdollistamasta monipuolisesta verkkovälitteisestä vertaistuesta.