Markkinointisuunnitelma ARPET Oy:lle
Illikainen, Tiia (2024)
Illikainen, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521142
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehdään markkinointisuunnitelma toimintaansa aloittelevalle ARPET OY yritykselle, joka tarjoaa rakennus-, remontointi- ja siivouspalveluita. Markkinointisuunnitelmalla edistetään yrityksen tunnettuutta ja kohdennetaan markkinointia kohdeyrityksen asiakkaille. Päätutkimuskysymykseksi muotoutui, miten rakennetaan aloittavalle yritykselle toimiva markkinointisuunnitelma, ja tähän kysymykseen haetaan vastauksia teoriatietoon perustuen sekä erilaisilla tutkimusmenetelmillä. Suunnitelman pohjana ovat sisäiset ja ulkoiset vaikutustekijät sekä yrityksen nykytilanne, joita selvitetään erilaisten analyysien avulla.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan, teoreettiseen ja toiminnalliseen viitekehykseen. Ensimmäinen osa eli teoreettinen viitekehys käsittelee palvelumarkkinointia ja sen merkitystä yritykselle sekä markkinoinnin tehtäviä ja sille asetettuja tavoitteita. Toiminnallisessa viitekehyksessä analysoidaan kohdeyritystä, strategiaa, kilpailutilannetta ja markkina-aluetta ja asiakkaita. Opinnäytetyön lopussa tarkastellaan työtä kokonaisuudessaan ja arvioidaan opinnäytetyöprosessin onnistumista. Opinnäytetyön lopputuotoksena syntynyt markkinointisuunnitelma on tehokas työväline, jota hyödynnetään palvelualanyrityksen markkinoinnin ja suunnittelussa. Työntuloksena syntynyt markkinointisuunnitelma on yrityksen pyynnöstä salainen.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan, teoreettiseen ja toiminnalliseen viitekehykseen. Ensimmäinen osa eli teoreettinen viitekehys käsittelee palvelumarkkinointia ja sen merkitystä yritykselle sekä markkinoinnin tehtäviä ja sille asetettuja tavoitteita. Toiminnallisessa viitekehyksessä analysoidaan kohdeyritystä, strategiaa, kilpailutilannetta ja markkina-aluetta ja asiakkaita. Opinnäytetyön lopussa tarkastellaan työtä kokonaisuudessaan ja arvioidaan opinnäytetyöprosessin onnistumista. Opinnäytetyön lopputuotoksena syntynyt markkinointisuunnitelma on tehokas työväline, jota hyödynnetään palvelualanyrityksen markkinoinnin ja suunnittelussa. Työntuloksena syntynyt markkinointisuunnitelma on yrityksen pyynnöstä salainen.