Instagram-yritystilin ylläpito, henkilöstön aktivointi ja Instagram-oppaan rakentaminen : case JACK & JONES kauppakeskus Skanssi
Rautanen, Sofia (2024)
Rautanen, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521454
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kauppakeskus Skanssin JACK & JONESille. Tavoite opinnäytetyössä oli selvittää, kuinka henkilökunta saataisiin aktivoitumaan Instagram-tilin ylläpidossa. Myymälän kehityskohteeksi ilmeni työntekijöiden puutteellinen Instagram-tilin ylläpito.
Menetelminä opinnäytetyössä toimivat haastattelu työntekijöille ja benchmarking. Tarkoitus oli selvittää työmotivaation merkitys ja kartoittaa myymälän Instagram-tilin ylläpidon tilannetta. Benchmarking tapahtui kahden Instagram-tilin välillä, OBJECTin ja JACK & JONESin. Tietopohjana toimivat SWOT-analyysi, Maslowin tarvehierarkia, ostajapersoona malli ja SMART-työkalu. SWOT-analyysi rakennettiin Instagram-tilin hallinnasta. Maslowin tarvehierarkiateoriaa hyödynnettiin tarkastelemalla Maslowin tarvehierarkia tarpeita työmotivaation näkökulmasta. Ostajapersoonat luotiin tueksi kohderyhmän ymmärtämiselle ja SMART-työkalun avulla käsiteltiin tavoitteiden asettamista Instagram-tilille.
Haastattelu toi useita eri näkökulmia koskien työmotivaatiota Instagram-tilin ylläpidosta. Haastattelussa kävi ilmi, että työmotivaatio on heikossa tilassa, kun kyse on Instagramin päivittämisestä. Benchmarkingin avulla Skanssin JACK & JONESin Instagram-tililtä löydettiin monta kehityskohdetta, mutta myös muutamia vahvuuksia. Ratkaisuksi työntekijöiden aktiivisuudelle luotiin pisteytysjärjestelmä, joka toimii motivoivana tekijänä Instagramin ylläpidolle. Koko opinnäytetyön lopputuotokseksi muodostui Instagram-tilin opas jatkoa varten myymälän työntekijöille. Opasta tullaan hyödyntämään myymälän Instagram-tilin sisällöntuotannossa.
Menetelminä opinnäytetyössä toimivat haastattelu työntekijöille ja benchmarking. Tarkoitus oli selvittää työmotivaation merkitys ja kartoittaa myymälän Instagram-tilin ylläpidon tilannetta. Benchmarking tapahtui kahden Instagram-tilin välillä, OBJECTin ja JACK & JONESin. Tietopohjana toimivat SWOT-analyysi, Maslowin tarvehierarkia, ostajapersoona malli ja SMART-työkalu. SWOT-analyysi rakennettiin Instagram-tilin hallinnasta. Maslowin tarvehierarkiateoriaa hyödynnettiin tarkastelemalla Maslowin tarvehierarkia tarpeita työmotivaation näkökulmasta. Ostajapersoonat luotiin tueksi kohderyhmän ymmärtämiselle ja SMART-työkalun avulla käsiteltiin tavoitteiden asettamista Instagram-tilille.
Haastattelu toi useita eri näkökulmia koskien työmotivaatiota Instagram-tilin ylläpidosta. Haastattelussa kävi ilmi, että työmotivaatio on heikossa tilassa, kun kyse on Instagramin päivittämisestä. Benchmarkingin avulla Skanssin JACK & JONESin Instagram-tililtä löydettiin monta kehityskohdetta, mutta myös muutamia vahvuuksia. Ratkaisuksi työntekijöiden aktiivisuudelle luotiin pisteytysjärjestelmä, joka toimii motivoivana tekijänä Instagramin ylläpidolle. Koko opinnäytetyön lopputuotokseksi muodostui Instagram-tilin opas jatkoa varten myymälän työntekijöille. Opasta tullaan hyödyntämään myymälän Instagram-tilin sisällöntuotannossa.