Sosiaalisen median palvelu X:n mobiilisovelluksen käyttöliittymän ja käytettävyyden arviointi
Kähkölä, Hilla (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521288
Tiivistelmä
Hyvä käytettävyys tarkoittaa sitä, että ohjelmiston käyttö on helppoa ja miellyttävää. Jotta voidaan taata positiivinen käyttäjäkokemus ja tuotteen kannattavuus, käytettävyyttä on mietittävä tarkoin koko ohjelmiston elinkaaren ajan, suunnittelusta valmiin tuotteen julkaisemiseen ja ylläpitoon.
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia käytettävyyttä sekä sitä, mitä ohjelmiston tai sovelluksen hyvä käytettävyys vaatii. Tarkoituksena oli toteuttaa käytettävyystutkimus, jossa arvioitiin suositun sosiaalisen median alustan X:n (entinen Twitter) käyttöliittymää ja käytettävyyttä. Käytettävyystutkimuksen ensimmäisessä osassa opinnäytetyön tekijä arvioi sovelluksen käyttöliittymää, jonka jälkeen suoritettiin käytettävyystesti. Käytettävyystestiin osallistui neljä testikäyttäjää, jotka eivät olleet koskaan aikaisemmin käyttäneet X:ää.
Opinnäytetyön tuloksena koottiin yhteen hyvän käyttöliittymän keskeisiä periaatteita ja suosituksia. Käytettävyystutkimuksen lopputulos oli, että X on käytettävyydeltään hyvä, ja sen käyttöliittymä noudattaa suurilta osin niitä periaatteita, jotka työssä esiteltiin. Sovelluksesta ei löytynyt käytettävyysongelmia, mutta käytettävyystestiin osallistuneilta testikäyttäjiltä saatiin palautetta ja kehitysehdotuksia, joilla sovelluksen käytettävyyttä voitaisiin parantaa entisestään.
Koska käytettävyystutkimuksen kohteena oli jo olemassa oleva, ulkopuolinen sovellus, ei opinnäytetyön tuloksena koottuja suosituksia ja testikäyttäjiltä saatuja kehitysehdotuksia voida hyödyntää juuri tämän sovelluksen kehittämiseen. Suosituksia voidaan kuitenkin hyödyntää uusien ohjelmistojen kehityksessä ja yleisesti käytettävyys- ja käyttöliittymäsuunnittelussa.
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia käytettävyyttä sekä sitä, mitä ohjelmiston tai sovelluksen hyvä käytettävyys vaatii. Tarkoituksena oli toteuttaa käytettävyystutkimus, jossa arvioitiin suositun sosiaalisen median alustan X:n (entinen Twitter) käyttöliittymää ja käytettävyyttä. Käytettävyystutkimuksen ensimmäisessä osassa opinnäytetyön tekijä arvioi sovelluksen käyttöliittymää, jonka jälkeen suoritettiin käytettävyystesti. Käytettävyystestiin osallistui neljä testikäyttäjää, jotka eivät olleet koskaan aikaisemmin käyttäneet X:ää.
Opinnäytetyön tuloksena koottiin yhteen hyvän käyttöliittymän keskeisiä periaatteita ja suosituksia. Käytettävyystutkimuksen lopputulos oli, että X on käytettävyydeltään hyvä, ja sen käyttöliittymä noudattaa suurilta osin niitä periaatteita, jotka työssä esiteltiin. Sovelluksesta ei löytynyt käytettävyysongelmia, mutta käytettävyystestiin osallistuneilta testikäyttäjiltä saatiin palautetta ja kehitysehdotuksia, joilla sovelluksen käytettävyyttä voitaisiin parantaa entisestään.
Koska käytettävyystutkimuksen kohteena oli jo olemassa oleva, ulkopuolinen sovellus, ei opinnäytetyön tuloksena koottuja suosituksia ja testikäyttäjiltä saatuja kehitysehdotuksia voida hyödyntää juuri tämän sovelluksen kehittämiseen. Suosituksia voidaan kuitenkin hyödyntää uusien ohjelmistojen kehityksessä ja yleisesti käytettävyys- ja käyttöliittymäsuunnittelussa.