Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelman 2024-2030 seurantamenetelmät
Eskelinen, Anna-Kaisa (2024)
Eskelinen, Anna-Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621584
Tiivistelmä
Pohjois-Savon ELY-keskus tilasi Ramboll Finland Oy:ltä konsulttityönä Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelma 2024–2030. Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelmaa 2024–2030. Työn tarkoituksena oli laatia seurantamenetelmät Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelman 2024–2030 kärkitoimenpiteille. Kärkitoimenpiteitä suunnitelmassa on 54 kpl.
Opinnäytetyö koostuu haastattelu-, kirjallisuus- sekä kyselyaineistoista. Kirjallisuusosiossa perehdyttiin sidosryhmien julkaisuihin sekä WHO:n julkaisemaan maailmanlaajuiseen liikenneturvallisuussuunnitelmaan. Haastattelut tehtiin liikenneturvallisuustyön sidosryhmien edustajille. Sidosryhmähaastattelut koskivat sidosryhmiä, joiden taholle vastuu on jaettu liikenneturvallisuussuunnitelman kärkitoimenpiteiden osalta. Kärkitoimenpiteiden teemat, joita haastattelut koskivat, olivat turvalliset ajonopeudet, päihteetön liikenne, ajoterveys hallussa, turvallisesti kävellen ja pyöräillen, turvallinen nuorten liikkuminen, iäkkäiden turvallinen liikkuminen, maastoliikenteen turvallisuuden parantaminen
Työn lopputuloksena todettiin, että on käytännössä mahdotonta seurata kaikkia Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelmassa nostettuja kärkitoimenpiteitä, sillä sidosryhmillä on haasteita oman organisaationsa sisällä seurata toteutuneita toimenpiteitä. Seurantamenetelmät saatiin toteutettua pääosin kärkitoimenpiteiden osalta. Jatkotoimenpiteenä pyritään yhdessä löytämään sidosryhmätyöskentelyllä hankalasti seurattaville kärkitoimenpiteille seurantamenetelmät sekä kehitetään sidosryhmien liikenneturvallisuustyötä eteenpäin. Yksi merkittävimmistä asioista oli, että työssä onnistuttiin selvittämään oikeat henkilöt liikenneturvallisuustyön jatkotoimenpiteisiin. The Centre for Economic Development, Transport and the Environment North Savo has commissioned Ramboll Finland Oy to conduct a consultancy project for the Eastern Finland Traffic Safety Plan 2024–2030. This thesis addresses the Eastern Finland Traffic Safety Plan 2024–2030. The aim of the thesis was to develop monitoring methods for the key measures of the Eastern Finland Traffic Safety Plan 2024–2030. The plan includes 54 key measures.
The thesis is composed of interview, literature and survey data. The literature section examined publications from various stakeholders as well as the global traffic safety plan published by the WHO. Interviews were conducted with representatives from different stakeholder groups involved in traffic safety work. These stakeholder interviews focused on groups that have been assigned responsibility for the key measures of the traffic safety plan. The key measure themes covered in the interviews were safe driving speeds, substance-free driving, maintaining driving health, safe walking and cycling, safe mobility for young people, safe mobility for the elderly and improving off-road traffic safety.
The final conclusion of the work was that it is practically impossible to monitor all the key measures highlighted in the Eastern Finland Traffic Safety Plan, as stakeholders face challenges within their own organizations in tracking the implemented measures. Monitoring methods were mostly implemented for the key measures. As a follow-up, the aim is to collaboratively find monitoring methods for the key measures that are difficult to track through stakeholder collaboration and to further develop the traffic safety work of the stakeholders. One of the most significant achievements of the project was successfully contacting the right individuals responsible for the key measures, ensuring the continuation of traffic safety efforts.
Opinnäytetyö koostuu haastattelu-, kirjallisuus- sekä kyselyaineistoista. Kirjallisuusosiossa perehdyttiin sidosryhmien julkaisuihin sekä WHO:n julkaisemaan maailmanlaajuiseen liikenneturvallisuussuunnitelmaan. Haastattelut tehtiin liikenneturvallisuustyön sidosryhmien edustajille. Sidosryhmähaastattelut koskivat sidosryhmiä, joiden taholle vastuu on jaettu liikenneturvallisuussuunnitelman kärkitoimenpiteiden osalta. Kärkitoimenpiteiden teemat, joita haastattelut koskivat, olivat turvalliset ajonopeudet, päihteetön liikenne, ajoterveys hallussa, turvallisesti kävellen ja pyöräillen, turvallinen nuorten liikkuminen, iäkkäiden turvallinen liikkuminen, maastoliikenteen turvallisuuden parantaminen
Työn lopputuloksena todettiin, että on käytännössä mahdotonta seurata kaikkia Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelmassa nostettuja kärkitoimenpiteitä, sillä sidosryhmillä on haasteita oman organisaationsa sisällä seurata toteutuneita toimenpiteitä. Seurantamenetelmät saatiin toteutettua pääosin kärkitoimenpiteiden osalta. Jatkotoimenpiteenä pyritään yhdessä löytämään sidosryhmätyöskentelyllä hankalasti seurattaville kärkitoimenpiteille seurantamenetelmät sekä kehitetään sidosryhmien liikenneturvallisuustyötä eteenpäin. Yksi merkittävimmistä asioista oli, että työssä onnistuttiin selvittämään oikeat henkilöt liikenneturvallisuustyön jatkotoimenpiteisiin.
The thesis is composed of interview, literature and survey data. The literature section examined publications from various stakeholders as well as the global traffic safety plan published by the WHO. Interviews were conducted with representatives from different stakeholder groups involved in traffic safety work. These stakeholder interviews focused on groups that have been assigned responsibility for the key measures of the traffic safety plan. The key measure themes covered in the interviews were safe driving speeds, substance-free driving, maintaining driving health, safe walking and cycling, safe mobility for young people, safe mobility for the elderly and improving off-road traffic safety.
The final conclusion of the work was that it is practically impossible to monitor all the key measures highlighted in the Eastern Finland Traffic Safety Plan, as stakeholders face challenges within their own organizations in tracking the implemented measures. Monitoring methods were mostly implemented for the key measures. As a follow-up, the aim is to collaboratively find monitoring methods for the key measures that are difficult to track through stakeholder collaboration and to further develop the traffic safety work of the stakeholders. One of the most significant achievements of the project was successfully contacting the right individuals responsible for the key measures, ensuring the continuation of traffic safety efforts.