Johtamismenetelmien vaikutus henkilöstön tyytyväisyyteen : case-tutkimus Yritys X:n esihenkilötyöstä
Siivonen, Elina (2024)
Siivonen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621535
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona kotimaiselle monialayhtiölle, joka toimii infrarakentamisen, kunnossapidon, kiviaines- ja maansiirtokuljetuksien sekä logistiikan toimialoilla. Työn tavoitteena oli ymmärtää, minkälaista esihenkilötyötä Yritys X:ssä yleisesti ottaen harjoitetaan tällä hetkellä ja minkälainen kokemus työntekijöillä on nykyisistä käytännöistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville ovatko Yritys X:n työntekijät tyytyväisiä esihenkilötyöhön. Tutkimuskysymyksillä selvitettiin, minkälaista esihenkilötason johtamista yrityksessä tällä hetkellä toteutetaan, ovatko työntekijät tyytyväisiä nykyisiin esihenkilöiden johtamistapoihin ja poikkeavatko työntekijöiden näkemykset toisistaan.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään siihen, mitä esihenkilötyöllä käytännössä tarkoitetaan ja mihin kaikkeen esihenkilön erilaiset näkemykset, johtamismenetelmät ja toimintatavat vaikuttavat työyhteisössä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja aineistonkeruutapana monivalintakyselyä. Tutkimusta päädyttiin lähestymään työntekijöiden kokemusten näkökulmasta. Kyselyn tiedonantajiksi haluttiin valita esihenkilöiden sijaan työntekijöitä, jonka takia kysely lähetettiin 25:lle Yritys X:n työntekijälle. Kyselyyn vastasi lopulta seitsemän Yritys X:n työntekijää.
Tutkimustulosten perusteella vastaajien esihenkilöt voitiin jakaa osallistaviin, passiivisiin ja käskeviin esihenkilöihin. Tuloksista selvisi, että valtaosa vastaajien esihenkilöistä on osallistavia esihenkilöitä. Lisäksi tuloksista voitiin huomata, että osallistavaa johtamista hyödyntävien esihenkilöiden työntekijät ovat kaikkein tyytyväisimpiä Yritys X:ssä toteutettuun esihenkilötyöhön. Tulosten pohjalta parannusehdotukset kohdistettiin osallistavan johtajuuden ja psykologisen turvallisuuden kehittämiseen.
Tutkimuksen tavoitteet ja tarkoitus saavutettiin onnistuneesti. Koska tutkimuksessa keskityttiin esihenkilötyöhön kokonaisuutena, jatkotutkimusehdotuksena esitettiin tutkimustyön jatkamista tiimi- ja yksilötasolla niin, että esihenkilöt saavat tarkempaa tietoa omien toimintatapojensa toimivuudesta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään siihen, mitä esihenkilötyöllä käytännössä tarkoitetaan ja mihin kaikkeen esihenkilön erilaiset näkemykset, johtamismenetelmät ja toimintatavat vaikuttavat työyhteisössä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja aineistonkeruutapana monivalintakyselyä. Tutkimusta päädyttiin lähestymään työntekijöiden kokemusten näkökulmasta. Kyselyn tiedonantajiksi haluttiin valita esihenkilöiden sijaan työntekijöitä, jonka takia kysely lähetettiin 25:lle Yritys X:n työntekijälle. Kyselyyn vastasi lopulta seitsemän Yritys X:n työntekijää.
Tutkimustulosten perusteella vastaajien esihenkilöt voitiin jakaa osallistaviin, passiivisiin ja käskeviin esihenkilöihin. Tuloksista selvisi, että valtaosa vastaajien esihenkilöistä on osallistavia esihenkilöitä. Lisäksi tuloksista voitiin huomata, että osallistavaa johtamista hyödyntävien esihenkilöiden työntekijät ovat kaikkein tyytyväisimpiä Yritys X:ssä toteutettuun esihenkilötyöhön. Tulosten pohjalta parannusehdotukset kohdistettiin osallistavan johtajuuden ja psykologisen turvallisuuden kehittämiseen.
Tutkimuksen tavoitteet ja tarkoitus saavutettiin onnistuneesti. Koska tutkimuksessa keskityttiin esihenkilötyöhön kokonaisuutena, jatkotutkimusehdotuksena esitettiin tutkimustyön jatkamista tiimi- ja yksilötasolla niin, että esihenkilöt saavat tarkempaa tietoa omien toimintatapojensa toimivuudesta.