Urheiluseuran kannattajien sitouttaminen brändätyn mobiilisovelluksen avulla: Case Oy HIFK-Hockey Ab
Lipsonen, Olli; Brusi, Leevi (2024)
Lipsonen, Olli
Brusi, Leevi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621657
Tiivistelmä
Oy HIFK-Hockey Ab pyrkii kehittämään digitaalista kannattajakokemusta uudistamalla omaa brändättyä mobiilisovellustaan. Brändättyä mobiilisovellusta käytetään mobiilimarkkinoinnin välineenä asiakkaiden sitouttamiseen. Tavoitteena oli selvittää kannattajien nykyinen kokemus HIFK-mobiilisovelluksen käytettävyydestä, sekä luoda uusia kehitysehdotuksia kyseisen brändätyn mobiilisovelluksen jatkuvan käytön edistämiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. HIFK-mobiilisovelluksen käytettävyyttä ja jatkuvaa käyttöä tukevia sisältöuudistuksia selvitettiin teemahaastattelujen avulla. Teemahaastattelut toteutettiin etänä verkossa Microsoft Teams-palvelussa ja haastatteluihin osallistui kahdeksan HIFK:n Bättre Folk kannattajayhteisön jäsentä.
Tuloksena saatiin tietoa kannattajien nykyisestä kokemuksesta HIFK-mobiilisovelluksessa, sekä uusia kehitysideoita jatkuvan käytön edistämiseksi. Haastatteluissa saatiin useita kehitysehdotuksia, joita voidaan käyttää jatkuvan käytön edistämiseksi mm. uudenlainen viihdesisältö, sekä kannattajien välinen vuorovaikutus mahdollisuus.
HIFK:n brändätyn mobiilisovelluksen käytettävyys koettiin pääosin positiivisena yksinkertaisen ja helppokäyttöisen käyttöliittymän ansiosta. HIFK-mobiilisovelluksessa oli paljon urheilujoukkueen mobiilisovelluksen jatkamisintentioon vaikuttavia tekijöitä, mutta myös mahdollisuuksia jatkuvan käytön kehittämiseksi muodostui. Mobiilisovelluksen uudistaminen jatkuvaa käyttöä tukevilla tekijöillä mahdollistaisi brändätyn mobiilisovelluksen hyödyntämisen paremmin tulojen hankinnassa seuralle.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. HIFK-mobiilisovelluksen käytettävyyttä ja jatkuvaa käyttöä tukevia sisältöuudistuksia selvitettiin teemahaastattelujen avulla. Teemahaastattelut toteutettiin etänä verkossa Microsoft Teams-palvelussa ja haastatteluihin osallistui kahdeksan HIFK:n Bättre Folk kannattajayhteisön jäsentä.
Tuloksena saatiin tietoa kannattajien nykyisestä kokemuksesta HIFK-mobiilisovelluksessa, sekä uusia kehitysideoita jatkuvan käytön edistämiseksi. Haastatteluissa saatiin useita kehitysehdotuksia, joita voidaan käyttää jatkuvan käytön edistämiseksi mm. uudenlainen viihdesisältö, sekä kannattajien välinen vuorovaikutus mahdollisuus.
HIFK:n brändätyn mobiilisovelluksen käytettävyys koettiin pääosin positiivisena yksinkertaisen ja helppokäyttöisen käyttöliittymän ansiosta. HIFK-mobiilisovelluksessa oli paljon urheilujoukkueen mobiilisovelluksen jatkamisintentioon vaikuttavia tekijöitä, mutta myös mahdollisuuksia jatkuvan käytön kehittämiseksi muodostui. Mobiilisovelluksen uudistaminen jatkuvaa käyttöä tukevilla tekijöillä mahdollistaisi brändätyn mobiilisovelluksen hyödyntämisen paremmin tulojen hankinnassa seuralle.