Ensiapu tutuksi : Opetustuokio lukiolaisille
Viippola, Saara (2024)
Viippola, Saara
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621754
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa ensiavun opetustuokio Ylitornion yhteiskoulun lukion toisen vuoden opiskelijoille. Opetuksen tavoitteena oli lisätä ja vahvistaa opetustuokioon osallistuvien opiskelijoiden ensiaputaitoja ja rohkaista heitä toimimaan erilaisissa ensiapua vaativissa tilanteissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Ylitornion yhteiskoulun lukio ja yhteyshenkilönä lukion rehtori.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmällä, ja sen teoreettisen viitekehyksen kokoamiseen käytettiin monipuolisesti eri näyttöön perustuvia lähteitä. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan hätäensiapua vaativia tilanteita, ensiapua vaativia sairauskohtauksia, lainsäädännöllistä auttamisvelvollisuutta ja ensiavun opettamista. Työssä käsiteltäviä hätäensiaputilanteita olivat hätäilmoituksen tekeminen, tajuttoman henkilön ensiapu, aikuisen peruselvytys ja defibrillointi, vierasesine hengitysteissä sekä suuret verenvuodot ja sokki.
Opetustuokioon osallistui 12 toisen vuosiluokan opiskelijaa ja kaksi lukion työntekijää. Opetustuokio oli kestoltaan noin 90 minuuttia. Opetustuokio alkoi ensiavun teorian läpikäymisel-lä, jonka jälkeen siirryttiin suorittamaan aiheisiin liittyviä harjoitusrasteja. Rasteja oli neljä ja opiskelijat kiersivät niitä ryhmissä ohjaajan tukemana. Opetustuokion päätteeksi opiskelijat saivat antaa nimettömästi palautetta palautekyselyn avulla. Tuokioon osallistunut opinto-ohjaaja antoi toimeksiantajan puolesta palautteen.
Suurin osa opetustuokioon osallistuneista koki oppineensa uutta ensiapuopetuksen ansiosta ja tunsi rohkeutensa toimia ensiaputilanteessa kasvaneen tuokion myötä. Jatkokehitysehdotukset kohdistuvat ensiapuopetuksen sisällyttämiseen lukion opetussuunnitelmaan ja opinnäytetyön materiaalin käyttöönottoon myös muille lukiolaisille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmällä, ja sen teoreettisen viitekehyksen kokoamiseen käytettiin monipuolisesti eri näyttöön perustuvia lähteitä. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan hätäensiapua vaativia tilanteita, ensiapua vaativia sairauskohtauksia, lainsäädännöllistä auttamisvelvollisuutta ja ensiavun opettamista. Työssä käsiteltäviä hätäensiaputilanteita olivat hätäilmoituksen tekeminen, tajuttoman henkilön ensiapu, aikuisen peruselvytys ja defibrillointi, vierasesine hengitysteissä sekä suuret verenvuodot ja sokki.
Opetustuokioon osallistui 12 toisen vuosiluokan opiskelijaa ja kaksi lukion työntekijää. Opetustuokio oli kestoltaan noin 90 minuuttia. Opetustuokio alkoi ensiavun teorian läpikäymisel-lä, jonka jälkeen siirryttiin suorittamaan aiheisiin liittyviä harjoitusrasteja. Rasteja oli neljä ja opiskelijat kiersivät niitä ryhmissä ohjaajan tukemana. Opetustuokion päätteeksi opiskelijat saivat antaa nimettömästi palautetta palautekyselyn avulla. Tuokioon osallistunut opinto-ohjaaja antoi toimeksiantajan puolesta palautteen.
Suurin osa opetustuokioon osallistuneista koki oppineensa uutta ensiapuopetuksen ansiosta ja tunsi rohkeutensa toimia ensiaputilanteessa kasvaneen tuokion myötä. Jatkokehitysehdotukset kohdistuvat ensiapuopetuksen sisällyttämiseen lukion opetussuunnitelmaan ja opinnäytetyön materiaalin käyttöönottoon myös muille lukiolaisille.