Metropolian röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta
Mälkönen, Katriina; Tähtelä, Marjo (2015)
Mälkönen, Katriina
Tähtelä, Marjo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121197
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytäntöjä nuorisoasteen opiskelijoiden näkökulmasta Metropolia Ammattikorkeakoulussa radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelmassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöistä sekä saada heiltä ehdotuksia käytäntöjen kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin internetkyselynä. Opiskelijat saivat linkin kyselyyn sähköpostin kautta. Strukturoitujen kysymysten lisäksi kyselyssä oli mukana yksi avoin kysymys. Strukturoitujen kysymysten tulokset analysoitiin kvantitatiivisella menetelmällä ja avoimen kysymyksen tulokset kvalitatiivisella menetelmällä. Kyselyyn vastasi 38 henkilöä. Tulokset annettiin Metropolia ammattikorkeakoulun käyttöön toiminnan kehittämistä varten. Kyselyn vastaajat olivat saaneet eniten hyväksilukuja aiempien opintojen sekä työkokemuksen perusteella. Aiemmin hankittu osaaminen oli osoitettu useimmiten kirjallisilla todistuksilla, jotka vastaajat myös kokivat toimivimmaksi tavaksi osoittaa osaaminen. Suurin osa vastaajista koki saaneensa tietoa käytännöistä lähinnä opiskelun alkuvaiheessa, mutta monet olisivat kaivanneet lisää tietoa mahdollisuuksista suorittaa opintoja etukäteen myös opintojen edetessä. Lähes kaikki vastaajat kokivat hyväksilukumenettelyn oikeudenmukaiseksi, mutta osa olisi kaivannut selkeämpiä perusteluja sekä tasapuolisuutta päätöksentekoon. Opiskelijat kehittäisivät hyväksilukukäytäntöjä niin, että hyväksiluettujen kurssien tilalle olisi helpompaa löytää korvaavia opintoja. Nyt ongelmaksi koettiin se, että hyväksiluettu kurssi aiheuttaa helposti vain lisääntynyttä vapaa-aikaa eikä aiemmin hankittu osaaminen todellisuudessa nopeuta opintojen etenemistä riittävästi. Vastaajat ehdottivat esimerkiksi mahdollisuutta hyödyntää opinnoissa avoimen yliopiston kursseja sekä parempaa tiedottamista aiemmin aloittaneiden ryhmien kursseille osallistumisen mahdollisuudesta. Toinen tapa hyödyntää hyväksilukuja opintojen nopeutumisen lisäksi olisi opiskeltavien asioiden syventäminen ja monipuolistaminen. Kyselyyn vastanneista vain muutama oli lisännyt kursseja opinto-ohjelmaansa hyväksiluettujen tilalle. Tulevaisuudessa tätä tutkimusta voisi hyödyntää tekemällä vertailevan kyselytutkimuksen sen jälkeen, kun hyväksilukukäytäntöjä on muutettu.