Terveysvalmennus suun omahoidon tukena : suuhygienistien etänä toteuttaman terveysvalmennuksen vaikuttavuus asiakkaan näkökulmasta
Saarinen, Heli (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420878
Tiivistelmä
Etänä toteutettavat terveyden- ja hyvinvoinnin valmennukset ovat olleet viime aikoina nouseva trendi. Päijät-Hämeen hyvinvointialueella käynnistettiin vuonna 2022 etävalmennuksen pilotti. Suuhygienistejä koulutettiin etävalmennukseen hyvinvointialueella sekä Harjun terveydessä. Koulutetut suuhygienistit toteuttivat puhelimitse suun omahoidon ohjausta haastaville asiakkaille. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, saatiinko etävalmennuksella aikaan positiivisia muutoksia haastavien asiakkaiden suun omahoidossa tutkimukseen valitulla puolen vuoden ajanjaksolla.
Opinnäytetyössä tutkitaan valmennuksella aikaan saatuja muutoksia haastavien asiakkaiden suun omahoidon tavoissa, tottumuksissa ja välineissä. Aineisto koostuu yhdeksästä valmennukseen osallistuneesta haastatellusta (n=9). Opinnäytetyön kirjoittaja laati valmiin kyselylomakkeen valmentajien toiveiden mukaisesti. Kaikki kysymykset teemoitettiin suun omahoidon ympärille ja esitettiin kaikille täysin samanlaisina ja samassa järjestyksessä suuhygienistien tekemissä puhelinhaastatteluissa.
Saatuja tuloksia arvioitiin sekä määrällisesti että laadullisesti. Kokonaisuudesta tuotettiin raportti valmennukseen osallistuneen haastavan asiakkaan näkökulmasta. Opinnäyte-työssä noudatettiin hyvää tieteellistä käytäntöä. Suuhygienistit suorittivat haastattelut sekä anonymisoivat havaintoaineiston eikä potilastietoja luovutettu missään vaiheessa opinnäytetyön kirjoittajalle.
Valmennuksessa mukana olleet asiakkaat saivat tarvitsemaansa tietoa ja apua sekä valmentajat palautetta tekemästään valmennustyöstä. Seuraavaksi aihetta tulisi tutkia valmennusta antaneiden suuhygienistien tai moniammatillisten tiimien näkökulmasta. Suun terveyden ja omahoidon toteuttamiseen etäpalveluina tarvitaan lisää tekijöitä, koulutusta ja kehitystyötä. Lisäksi digipalveluja tulisi hyödyntää tutkitulla alueella esimerkiksi laitoshoidossa olevien suun terveyden ylläpidossa kouluttamalla hoitohenkilökuntaa.
Opinnäytetyössä tutkitaan valmennuksella aikaan saatuja muutoksia haastavien asiakkaiden suun omahoidon tavoissa, tottumuksissa ja välineissä. Aineisto koostuu yhdeksästä valmennukseen osallistuneesta haastatellusta (n=9). Opinnäytetyön kirjoittaja laati valmiin kyselylomakkeen valmentajien toiveiden mukaisesti. Kaikki kysymykset teemoitettiin suun omahoidon ympärille ja esitettiin kaikille täysin samanlaisina ja samassa järjestyksessä suuhygienistien tekemissä puhelinhaastatteluissa.
Saatuja tuloksia arvioitiin sekä määrällisesti että laadullisesti. Kokonaisuudesta tuotettiin raportti valmennukseen osallistuneen haastavan asiakkaan näkökulmasta. Opinnäyte-työssä noudatettiin hyvää tieteellistä käytäntöä. Suuhygienistit suorittivat haastattelut sekä anonymisoivat havaintoaineiston eikä potilastietoja luovutettu missään vaiheessa opinnäytetyön kirjoittajalle.
Valmennuksessa mukana olleet asiakkaat saivat tarvitsemaansa tietoa ja apua sekä valmentajat palautetta tekemästään valmennustyöstä. Seuraavaksi aihetta tulisi tutkia valmennusta antaneiden suuhygienistien tai moniammatillisten tiimien näkökulmasta. Suun terveyden ja omahoidon toteuttamiseen etäpalveluina tarvitaan lisää tekijöitä, koulutusta ja kehitystyötä. Lisäksi digipalveluja tulisi hyödyntää tutkitulla alueella esimerkiksi laitoshoidossa olevien suun terveyden ylläpidossa kouluttamalla hoitohenkilökuntaa.