Perehdytysopas
Laukkanen, Susanna (2024)
Laukkanen, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722138
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli luoda perehdytysopas, mutta tutkimuksen edetessä tarve muuttui perehdytyksen aikataulupohjan luomiseksi. Työn tarkoituksena oli luoda perehdytyspohja, joka takaisi tasa-laatuisen perehdytyksen perehdyttäjästä riippumatta. Työn edetessä tuli ilmi, että perehdytysprosessi oli toimeksiantajayrityksessä jo pitkälle viety, joten perehdytysopas jätettiin tekemättä ja tilalle luotiin aikatau-lupohja.
Teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämisen ja oppimisen käsitteitä ja niiden eri osa-alueita. Luvuissa käy-tiin läpi perehdyttäminen käsitteenä, sekä perehdyttämisen eri osa-alueita: muun muassa perehdytettävän seurantaa ja perehdyttäjän roolia perehdytyksen aikana. Oppimiseen liittyen teoriaosuudessa käsiteltiin eri oppimis- ja opetusmenetelmiä, sekä oppimista edistäviä tekijöitä. Teoriaa tukemaan käytettiin eri verkko- ja kirjallisuuslähteitä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Työssä toteutettiin kyselytutkimus sekä haas-tattelu, jotta saatiin riittävä kuva toimeksiantajan perehdyttämisen nykytilasta ja mahdollisesti tarvittavista toimenpiteistä perehdyttämisen muuttamiseksi.
Tulosten perusteella opinnäytetyössä luotiin aikataulupohja perehdytykselle perehdytysoppaan sijasta, tut-kimuksessa ilmi tulleen tarpeen muutoksen vuoksi. Jatkotutkimusehdotuksena ehdotettiin tutkimusta työyh-teisön oppimisilmapiirin vaikutuksesta osaamisen kehittämiseen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämisen ja oppimisen käsitteitä ja niiden eri osa-alueita. Luvuissa käy-tiin läpi perehdyttäminen käsitteenä, sekä perehdyttämisen eri osa-alueita: muun muassa perehdytettävän seurantaa ja perehdyttäjän roolia perehdytyksen aikana. Oppimiseen liittyen teoriaosuudessa käsiteltiin eri oppimis- ja opetusmenetelmiä, sekä oppimista edistäviä tekijöitä. Teoriaa tukemaan käytettiin eri verkko- ja kirjallisuuslähteitä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Työssä toteutettiin kyselytutkimus sekä haas-tattelu, jotta saatiin riittävä kuva toimeksiantajan perehdyttämisen nykytilasta ja mahdollisesti tarvittavista toimenpiteistä perehdyttämisen muuttamiseksi.
Tulosten perusteella opinnäytetyössä luotiin aikataulupohja perehdytykselle perehdytysoppaan sijasta, tut-kimuksessa ilmi tulleen tarpeen muutoksen vuoksi. Jatkotutkimusehdotuksena ehdotettiin tutkimusta työyh-teisön oppimisilmapiirin vaikutuksesta osaamisen kehittämiseen.