Esihenkilön rooli osaamisen kehittämisen ja sen prosessin johtamisessa – levyvalssaamon tuotanto-organisaatio
Markus-Hannelin, Jarno (2024)
Markus-Hannelin, Jarno
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722204
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia esihenkilön roolia ja sitä ympäröiviä tekijöitä osaamisen kehittämisen prosessin johtamisessa SSAB:n Raahen tehtaan levyvalssaamon tuotanto-organisaatiossa. Työ toteutettiin SSAB Europen Suomen HR Development tiimille, sekä levyvalssaamon tuotanto-organisaatiolle.
Osaamisen kehittäminen ja sen johtamisen prosessi, on tunnistettu SSAB:llä strategiseksi avainprosessiksi. Esihenkilön rooli on merkittävä osaamisen kehittämisen prosessin implementoitumisessa käytäntöön ja jatkuvaksi toiminnaksi. Tämä on tärkeää SSAB:n strategian toteutumiseksi ja henkilöstön osaamisen kehittämisessä vastaamaan tulevaisuuden tarpeita ja takaamaan tulokset myös tässä päivässä. Tämä tutkimus tuloksineen antaa tietoa esihenkilön roolista osaamisen kehittämisen johtamisessa. Miten osaamisen kehittämisen prosessin johtaminen käytännössä toteutuu tutkittavassa ympäristössä ja esittää kehitysehdotuksia, roolin toteutumisen eli osaamisen kehittämisen prosessin vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön tiedon avulla voidaan hahmottaa esihenkilön roolia osaamisen kehittämisessä ja sen prosessin johtamisessa kontekstissaan, jossa se toteutuu työnarjessa. Tämän tiedon avulla, voidaan esittää kehityskohteita niin roolissa, kuin sitä kehystävässä työympäristössä. Selvitystä tehtiin kartoittamalla esihenkilöiden osaamisen kehittämisen ja sen prosessin johtamista, sekä työympäristön osaamisen kehittämistä ja sen tilaa tapaustutkimuksen keinoin.
Tapaustutkimuksen toteutuksessa käytettiin monimenetelmällisyyttä. Laadullista aineistoa hankittiin tuotannon esihenkilöiltä teemahaastattelun muodossa, joka analysoitiin temaattisella sisällönanalyysillä. Tämän tiedon perusteella tuotettiin esihenkilön roolikuvaus ja verrattiin sitä teorian kuvaamiin esihenkilö rooleihin ja tehtäviin. Lisäksi tapausta ympäröivästä laajemmasta kontekstista kerättiin tietoa kyselyllä organisaa-tion eri tasoista. Analysoimalla ja teoriaan vertaamalla haettiin vastaavuuksia ja selityksiä työyhteisössä, myös laajemmassa kuvassa.
Osaamisen kehittymistä ja sen prosessia johdetaan esihenkilö roolista vuorovaikutuksessa, valmentavalla johtamisotteella. Pyrkimys on mahdollistaa tarvittava osaaminen, sekä monitaitoisuus tuloksekkaan ydintoiminnan jatkumiseksi nyt ja tulevaisuudessa. Osaamisen rakentaminen keskittyy työn, ydinosaamisen eli prosessin, sekä tiimin ja arjen ympärille. Haasteina osaamisen johtamisessa, on strategisten ja syvempien osaamisten, sekä yksilön osaamisen vahvempi liittäminen osaamisen kehittämiseen. Kysely- ja haastatteluaineiston analysoinnin perusteella, toiminta ympäristön teknologia eli jatkuva prosessi ja sen tehokkuusvaatimukset, luovat jatkuvan jännitteen osaamisen kehittämisen prosessin toteuttamisen ja sen johtamisen, sekä tuotannon perustoiminnan välille.
Tässä opinnäytetyössä kuvattiin esihenkilön roolin ilmentyminen tapauksen osalta temaattisena karttana, sekä tehtävineen vasten teoriaa. Samoin sitä ympäröivä konteksti, osaamisen kehittämistä ja sen johtamista vahvistavine ja heikentävine tekijöineen. Lopputuloksena, esitettiin kehitysehdotukset, joilla voidaan kehittää esihenkilön roolia ja sitä ympäröiviä tekijöitä paremman osaamisen kehittämisen prosessin ja sen johtamisen toteutumiseksi.
Osaamisen kehittäminen ja sen johtamisen prosessi, on tunnistettu SSAB:llä strategiseksi avainprosessiksi. Esihenkilön rooli on merkittävä osaamisen kehittämisen prosessin implementoitumisessa käytäntöön ja jatkuvaksi toiminnaksi. Tämä on tärkeää SSAB:n strategian toteutumiseksi ja henkilöstön osaamisen kehittämisessä vastaamaan tulevaisuuden tarpeita ja takaamaan tulokset myös tässä päivässä. Tämä tutkimus tuloksineen antaa tietoa esihenkilön roolista osaamisen kehittämisen johtamisessa. Miten osaamisen kehittämisen prosessin johtaminen käytännössä toteutuu tutkittavassa ympäristössä ja esittää kehitysehdotuksia, roolin toteutumisen eli osaamisen kehittämisen prosessin vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön tiedon avulla voidaan hahmottaa esihenkilön roolia osaamisen kehittämisessä ja sen prosessin johtamisessa kontekstissaan, jossa se toteutuu työnarjessa. Tämän tiedon avulla, voidaan esittää kehityskohteita niin roolissa, kuin sitä kehystävässä työympäristössä. Selvitystä tehtiin kartoittamalla esihenkilöiden osaamisen kehittämisen ja sen prosessin johtamista, sekä työympäristön osaamisen kehittämistä ja sen tilaa tapaustutkimuksen keinoin.
Tapaustutkimuksen toteutuksessa käytettiin monimenetelmällisyyttä. Laadullista aineistoa hankittiin tuotannon esihenkilöiltä teemahaastattelun muodossa, joka analysoitiin temaattisella sisällönanalyysillä. Tämän tiedon perusteella tuotettiin esihenkilön roolikuvaus ja verrattiin sitä teorian kuvaamiin esihenkilö rooleihin ja tehtäviin. Lisäksi tapausta ympäröivästä laajemmasta kontekstista kerättiin tietoa kyselyllä organisaa-tion eri tasoista. Analysoimalla ja teoriaan vertaamalla haettiin vastaavuuksia ja selityksiä työyhteisössä, myös laajemmassa kuvassa.
Osaamisen kehittymistä ja sen prosessia johdetaan esihenkilö roolista vuorovaikutuksessa, valmentavalla johtamisotteella. Pyrkimys on mahdollistaa tarvittava osaaminen, sekä monitaitoisuus tuloksekkaan ydintoiminnan jatkumiseksi nyt ja tulevaisuudessa. Osaamisen rakentaminen keskittyy työn, ydinosaamisen eli prosessin, sekä tiimin ja arjen ympärille. Haasteina osaamisen johtamisessa, on strategisten ja syvempien osaamisten, sekä yksilön osaamisen vahvempi liittäminen osaamisen kehittämiseen. Kysely- ja haastatteluaineiston analysoinnin perusteella, toiminta ympäristön teknologia eli jatkuva prosessi ja sen tehokkuusvaatimukset, luovat jatkuvan jännitteen osaamisen kehittämisen prosessin toteuttamisen ja sen johtamisen, sekä tuotannon perustoiminnan välille.
Tässä opinnäytetyössä kuvattiin esihenkilön roolin ilmentyminen tapauksen osalta temaattisena karttana, sekä tehtävineen vasten teoriaa. Samoin sitä ympäröivä konteksti, osaamisen kehittämistä ja sen johtamista vahvistavine ja heikentävine tekijöineen. Lopputuloksena, esitettiin kehitysehdotukset, joilla voidaan kehittää esihenkilön roolia ja sitä ympäröiviä tekijöitä paremman osaamisen kehittämisen prosessin ja sen johtamisen toteutumiseksi.