Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Uuden tuotteen testaaminen ja arviointi ekstruusiopäällystyksessä

Merikoski, Mari (2014)

 
Avaa tiedosto
Uuden tuotteen.pdf (1.710Mt)
Lataukset: 


Merikoski, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141260
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tutkia ja arvioida Borealis AG:n tubulaariprosessilla kehittämän uuden LDPE-tuotteen käyttäytymistä. Tuotetta ja sen suorituskykyä tutkittiin hyvin laajasti käyttäen erilaisia analyysimenetelmiä. Perinteinen matalatiheyksinen polyeteeni (LDPE,autoklaavi), joka on edelleen ylivoimaisesti eniten käytetty ekstruusiopäällystysmuovi, toimi tutkimuksessa referenssinä. Toisena uutena materiaalina testattiin korkean sulalujuuden polypropeenia (HMSPP).

Työssä käsiteltiin laajalti ekstruusiopäällystysmuoveille asetettuja suorituskykykriteereitä. Näitä olivat erityisesti prosessoitavuus ja lopputuoteominaisuudet,kuten esimerkiksi mekaaniset ominaisuudet. Edellä mainittuja ominaisuuksia tutkittiin päällystetyistä tuotteista käyttäen lukuisia eri mittauslaitteistoja sekä -menetelmiä. Lisäksi insinöörityö sisälsi useita raaka-aineanalyysejä muovigranulaateista.

Kaikki koeajot suoritettiin Borealis Porvoon Beloit pilot-päällystyslinjalla kesän ja syksyn 2013 aikana. Muovien suorituskykyä mittaavissa ajoissa alusratana käytettiin 70 g/m2 ja 90 g/m2 valkaisematonta ja kiillottamatonta Kraft-paperia. Valmista alumiinilaminaattia käytettiin selvittämään erityisesti adheesio-, jännityssäröily ja haju- ja maku-ominaisuuksia. Lisäksi polyesterikalvoa (PET) asetettiin paperialusradan päälle, jotta saatiin kalvonäytteitä jokaisesta päällystysmuovista mekaanisia testejä ja päällystysprofiilin määrittämistä varten. Päällystemäärät koeajoissa olivat 10, 20, ja 40 g/m2 riippuen siitä, mikä testi oli kyseessä. Ajonopeudet koeajoissa vaihtelivat 100–700 m/min välillä riippuen materiaalista. Jokaisesta koepisteestä otettiin näytteet.

Tulosten perusteella voitiin tehdä johtopäätös, että Borealiksen tubulaariprosessilla kehittä-mä LDPE käyttäytyy hyvin ekstruusiopäällystyksessä. Sen prosessoitavuus sekä muut lopputuoteominaisuudet ovat verrattavissa autoklaaviprosessilla valmistettuun LDPE:hen
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste