Työnohjauksen digiloikka: työnohjauksen ja ammatillisen kasvun tueksi asiakaslähtöinen digitaalinen oppimisympäristö itsensä johtamiseen
Leppälammi, Nina (2024)
Leppälammi, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022523
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittava työnohjaus yritys on perustettu alun perin asiakkaiden pyynnöstä ja tulevaisuudessa on tavoitteena kehittää ja kasvattaa yrityksen palveluja sekä asiakasmääriä. Työnohjauksen perustana yrityksessä on ratkaisukeskeisyys ja valmentava näkökulma asioihin. Asiakkaat työskentelevät edustamissaan organisaatioissa esihenkilöinä tai työntekijöinä. Työnohjaus laaditaan jokaiselle asiakkaalle yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Asiakkaina voivat olla työyhteisö, yksittäinen työntekijä tai esihenkilö. Työnohjauksessa tuetaan asiakkaiden kasvua, oppimista ja kehittymistä niin ihmisenä kuin ammattilaisena. Työnojausta on saatavissa sovitussa tapaamispaikassa tai etäohjauksena esimerkiksi Teams sovellusta käyttäen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, pilotoida ja kehittää yritykselle työnohjauksissa hyödynnettävä digitaalinen verkko-oppimisympäristö, joka muodostaa tekijälle tehtäväkirjan itsensä johtamiseen. Tavoitteena on lisätä asiakkaan ymmärrystä itsensä johtamisesta työnohjauksen ja ammatillisen kasvun tukena. Itsensä johtamisen verkkoympäristö tukee työnohjaus asiakkaan ammatillista kasvua ja oppimista työnohjauskertojen välillä. Kehittämistyön tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus ja kohteena oli tutkijan oma yritys. Tapaustutkimus valikoitui strategiaksi, sillä kehittämistehtävässä tutkitaan rajattua aihetta eli Thinglink oppimisympäristöä ja yhtä yritystä; työnohjauspalvelut. Tutkimuksen lähestymistapana oli laadullinen tutkimus. Ilmiökartta, Bonon hatut, Strateginen tiekartta ovat valikoituneet tämän työn ideointityökaluiksi ja kehittämismenetelmiksi. Teorian ja työnohjaus asiakkailta saatujen palautteiden avulla laadittiin Thinglink ympäristön alustavat sisällöt; focus itseen, itsemyötätunto sekä tunteet ja ajattelu. Forms kyselyn ja haastatteluiden avulla työnohjauksesta kiinnostuneilta ihmisiltä kartoitettiin palvelun käytettävyyttä sekä kehittämisehdotuksia sisällön kehittämiseen. Tuotos on verkkoympäristöön; Thinglink, luotu digitaalinen tehtäväkirja itsensä johtamiseen. Ympäröivän maailman muuttuessa on tärkeää yrittäjänä kehittyä ja kehittää asiakkaille palveluita ja tuotteita, jotka he kokevat hyödyllisiksi itselleen sekä ennakoida asiakkaiden tulevia tarpeita. Itsensä johtamisen taitoja tarvitaan lähes kaikissa työtehtävissä ammatista riippumatta. Tarkoituksena ei ole yleistää tutkimustuloksia vaan kehittää suunniteltua oppimisympäristöä sekä sen sisältöjä palautteiden avulla.
Itsensä johtamisen Thinglink verkko-oppimisympäristön nykyiset sisällöt; tunteet ja ajattelu, itsemyötätunto, oman itsen kehittäminen ovat asioita, joiden harjoittelu sekä oppiminen tukevat ammatillista osaamista. Kehittämistoiveina oli saada sisältöä stressin hallintaan, konfliktien johtamiseen, työn hallintaan ja organisointiin sekä konkreettisia työkaluja esimerkiksi aikataulujen työstämiseen. Oman itsen kehittämistä pidettiin tärkeänä ja itsensä johtamisen taitoja koko elämän mittaisena prosessina, joka ei rajoitu pelkästään työelämään. Oppimisympäristössä arvostetaan helppokäyttöisyyttä, visuaalista selkeyttä ja monipuolisia sisältöjä. Ihmiset haluavat sisältöihin yksilöllistä valinnanvaraa ja tarpeen mukaan itse vaikuttaa mitä asiaa työstävät sekä millaisella aikataululla. Tämän opinnäytetyön myötä voidaan työnohjauksissa käyttää lisäpalveluna digitaalista verkko-oppimisympäristöä ja edistää työnohjattavien hyvinvointia sekä ammatillista kasvua ainakin osittain.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, pilotoida ja kehittää yritykselle työnohjauksissa hyödynnettävä digitaalinen verkko-oppimisympäristö, joka muodostaa tekijälle tehtäväkirjan itsensä johtamiseen. Tavoitteena on lisätä asiakkaan ymmärrystä itsensä johtamisesta työnohjauksen ja ammatillisen kasvun tukena. Itsensä johtamisen verkkoympäristö tukee työnohjaus asiakkaan ammatillista kasvua ja oppimista työnohjauskertojen välillä. Kehittämistyön tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus ja kohteena oli tutkijan oma yritys. Tapaustutkimus valikoitui strategiaksi, sillä kehittämistehtävässä tutkitaan rajattua aihetta eli Thinglink oppimisympäristöä ja yhtä yritystä; työnohjauspalvelut. Tutkimuksen lähestymistapana oli laadullinen tutkimus. Ilmiökartta, Bonon hatut, Strateginen tiekartta ovat valikoituneet tämän työn ideointityökaluiksi ja kehittämismenetelmiksi. Teorian ja työnohjaus asiakkailta saatujen palautteiden avulla laadittiin Thinglink ympäristön alustavat sisällöt; focus itseen, itsemyötätunto sekä tunteet ja ajattelu. Forms kyselyn ja haastatteluiden avulla työnohjauksesta kiinnostuneilta ihmisiltä kartoitettiin palvelun käytettävyyttä sekä kehittämisehdotuksia sisällön kehittämiseen. Tuotos on verkkoympäristöön; Thinglink, luotu digitaalinen tehtäväkirja itsensä johtamiseen. Ympäröivän maailman muuttuessa on tärkeää yrittäjänä kehittyä ja kehittää asiakkaille palveluita ja tuotteita, jotka he kokevat hyödyllisiksi itselleen sekä ennakoida asiakkaiden tulevia tarpeita. Itsensä johtamisen taitoja tarvitaan lähes kaikissa työtehtävissä ammatista riippumatta. Tarkoituksena ei ole yleistää tutkimustuloksia vaan kehittää suunniteltua oppimisympäristöä sekä sen sisältöjä palautteiden avulla.
Itsensä johtamisen Thinglink verkko-oppimisympäristön nykyiset sisällöt; tunteet ja ajattelu, itsemyötätunto, oman itsen kehittäminen ovat asioita, joiden harjoittelu sekä oppiminen tukevat ammatillista osaamista. Kehittämistoiveina oli saada sisältöä stressin hallintaan, konfliktien johtamiseen, työn hallintaan ja organisointiin sekä konkreettisia työkaluja esimerkiksi aikataulujen työstämiseen. Oman itsen kehittämistä pidettiin tärkeänä ja itsensä johtamisen taitoja koko elämän mittaisena prosessina, joka ei rajoitu pelkästään työelämään. Oppimisympäristössä arvostetaan helppokäyttöisyyttä, visuaalista selkeyttä ja monipuolisia sisältöjä. Ihmiset haluavat sisältöihin yksilöllistä valinnanvaraa ja tarpeen mukaan itse vaikuttaa mitä asiaa työstävät sekä millaisella aikataululla. Tämän opinnäytetyön myötä voidaan työnohjauksissa käyttää lisäpalveluna digitaalista verkko-oppimisympäristöä ja edistää työnohjattavien hyvinvointia sekä ammatillista kasvua ainakin osittain.