Gigantin urasivujen kehittäminen osana työnantajabrändin rakentamista
Virtanen, Maria (2024)
Virtanen, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022616
Tiivistelmä
Kilpailu osaavasta työvoimasta kasvaa jatkuvasti. Työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändin kehittämisestä on tullut entistä tärkeämpää ja sisäisestä sekä ulkoisesta työnantajabrändistä on kasvanut organisaatioille tärkeä strateginen resurssi. Erityisesti nuorilla on uudenlaisia odotuksia työnantajaa kohtaan. Työnantajien tulee ottaa nämä odotukset huomioon houkutellessaan osaavia työntekijöitä.
Kiinnostavan ja informatiivisen urasivun luominen on tärkeää potentiaalisten työntekijöiden houkuttelemiseksi ja positiivisen työnantajabrändin luomiseksi. Gigantissa on tunnistettu tarve työnantajabrändin kehittämiselle. Elkjøp konsernissa, joka on Gigantin emoyhtiö, oli jo aloitettu työ työnantajabrändin kehittämiselle, joka oli hyvä pohja työnantajabrändityölle Gigantissa. Gigantin urasivut eivät tukeneet organisaation työnantajabrändiä, joten niiden kehittämiseksi tarvittiin toimenpiteitä. Tämän myötä opinnäytetyön aiheeksi rajautui Gigantin urasivujen kehittäminen osana työnantajabrändin kehittämistä.
Työn tavoitteena oli vastata kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensimmäinen kysymys oli, miten Gigantin urasivuja tulee kehittää, jotta ne tukevat Gigantin työnantajabrändiä. Toinen kysymys oli mitkä ovat urasivujen tärkeimmät elementit ja minkälaisista tekijöistä hyvät urasivut koostuvat. Kolmantena tutkimuksessa selvitettiin, miten Gigantin urasivuja tulee kehittää, jotta ne lisäävät yrityksen vetovoimaa ja houkuttelevat rekrytoinnin kohderyhmää.
Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta koostui työnantajabrändin rakentamista ja urasivujen rakentamista käsittelevästä viitekehyksestä. Opinnäytetyössä käsiteltiin urasivuja työnantajabrändin kohtauspisteinä ja pyrittiin löytämään yhteys teoriapohjan ja tutkimusten välillä. Opinnäytetyön lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tapaustutkimus soveltui opinnäytetyön lähestymistavaksi, koska opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa kehitysideoita ja ehdotuksia Gigantin urasivuille osana Gigantin työnantajabrändin rakentamista. Tutkimuksessa analysoitiin Gigantin emoyhtiön Elkjøpin employer branding tutkimuksen tuloksia. Tämän aineiston analyysimenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä. Tutkimuksessa vertailtiin myös eri organisaatioiden urasivujen materiaaleja. Vertailu tehtiin benchmarking -menetelmällä. Yhtenä kehittämismenetelmänä käytettiin työpajoja.
Opinnäytetyön tuloksia peilattiin tietoperustaan ja pohdittiin, onnistuttiinko tutkimuksessa vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Johtopäätöksessä todettiin, että tutkimuksessa onnistuttiin löytämään urasivujen tärkeimmät elementit sekä rekrytoinnin kohdetyhmän odotukset. Näiden myötä onnistuttiin kehittämään Gigantin urasivuja lisäämään organisaation työnantajabrändin vetovoimaa.
Kiinnostavan ja informatiivisen urasivun luominen on tärkeää potentiaalisten työntekijöiden houkuttelemiseksi ja positiivisen työnantajabrändin luomiseksi. Gigantissa on tunnistettu tarve työnantajabrändin kehittämiselle. Elkjøp konsernissa, joka on Gigantin emoyhtiö, oli jo aloitettu työ työnantajabrändin kehittämiselle, joka oli hyvä pohja työnantajabrändityölle Gigantissa. Gigantin urasivut eivät tukeneet organisaation työnantajabrändiä, joten niiden kehittämiseksi tarvittiin toimenpiteitä. Tämän myötä opinnäytetyön aiheeksi rajautui Gigantin urasivujen kehittäminen osana työnantajabrändin kehittämistä.
Työn tavoitteena oli vastata kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensimmäinen kysymys oli, miten Gigantin urasivuja tulee kehittää, jotta ne tukevat Gigantin työnantajabrändiä. Toinen kysymys oli mitkä ovat urasivujen tärkeimmät elementit ja minkälaisista tekijöistä hyvät urasivut koostuvat. Kolmantena tutkimuksessa selvitettiin, miten Gigantin urasivuja tulee kehittää, jotta ne lisäävät yrityksen vetovoimaa ja houkuttelevat rekrytoinnin kohderyhmää.
Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta koostui työnantajabrändin rakentamista ja urasivujen rakentamista käsittelevästä viitekehyksestä. Opinnäytetyössä käsiteltiin urasivuja työnantajabrändin kohtauspisteinä ja pyrittiin löytämään yhteys teoriapohjan ja tutkimusten välillä. Opinnäytetyön lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tapaustutkimus soveltui opinnäytetyön lähestymistavaksi, koska opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa kehitysideoita ja ehdotuksia Gigantin urasivuille osana Gigantin työnantajabrändin rakentamista. Tutkimuksessa analysoitiin Gigantin emoyhtiön Elkjøpin employer branding tutkimuksen tuloksia. Tämän aineiston analyysimenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä. Tutkimuksessa vertailtiin myös eri organisaatioiden urasivujen materiaaleja. Vertailu tehtiin benchmarking -menetelmällä. Yhtenä kehittämismenetelmänä käytettiin työpajoja.
Opinnäytetyön tuloksia peilattiin tietoperustaan ja pohdittiin, onnistuttiinko tutkimuksessa vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Johtopäätöksessä todettiin, että tutkimuksessa onnistuttiin löytämään urasivujen tärkeimmät elementit sekä rekrytoinnin kohdetyhmän odotukset. Näiden myötä onnistuttiin kehittämään Gigantin urasivuja lisäämään organisaation työnantajabrändin vetovoimaa.