Vieritestauksen tukipalvelu : käyttökokemukset ja kehitystarpeet
Rasilainen, Suvi (2024)
Rasilainen, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022608
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Organisaatio X:n toimeksiannosta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vieritestauksen tukipalvelun kehittämistarpeet palvelun käyttäjien käyttökokemusten ja kehittämistoiveiden perusteella. Tavoitteena oli tuottaa tietoa vieritestauksen tukipalvelun kehittämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin verkkopohjaisella kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin terveysalan ammattilaisille, jotka käyttivät työssään Organisaatio X:n tukipalvelua. Kyselyllä selvitettiin tukipalvelun käyttäjien kokema osaamisen taso liittyen tukipalvelun eri osa-alueisiin sekä käyttäjien kokemus vieritestauksen onnistumisesta nykyisellä tukipalvelulla. Lisäksi selvitettiin käyttäjien toiveet tukipalvelun kehittämiseen liittyen.
Tulosten perusteella vieritestauksen tukipalvelun nykyinen taso on hyvä, mutta pienen vastausprosentin takia tuloksia tulee pitää suuntaa antavina. Tukipalvelun pidemmällä käyttöajalla oli huomattavissa positiivinen yhteys koettuun osaamiseen. Tulosta tukee myös aiemmissa tutkimuksissa havaittu tukipalvelun vaikutus vieritestauksen toimintojen parantumiseen. Selkeimmin tuloksissa nousi esiin laboratoriotietojärjestelmään ja vierianalytiikan tarvikkeiden tilauspalveluun liittyvä kehitystarve.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin verkkopohjaisella kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin terveysalan ammattilaisille, jotka käyttivät työssään Organisaatio X:n tukipalvelua. Kyselyllä selvitettiin tukipalvelun käyttäjien kokema osaamisen taso liittyen tukipalvelun eri osa-alueisiin sekä käyttäjien kokemus vieritestauksen onnistumisesta nykyisellä tukipalvelulla. Lisäksi selvitettiin käyttäjien toiveet tukipalvelun kehittämiseen liittyen.
Tulosten perusteella vieritestauksen tukipalvelun nykyinen taso on hyvä, mutta pienen vastausprosentin takia tuloksia tulee pitää suuntaa antavina. Tukipalvelun pidemmällä käyttöajalla oli huomattavissa positiivinen yhteys koettuun osaamiseen. Tulosta tukee myös aiemmissa tutkimuksissa havaittu tukipalvelun vaikutus vieritestauksen toimintojen parantumiseen. Selkeimmin tuloksissa nousi esiin laboratoriotietojärjestelmään ja vierianalytiikan tarvikkeiden tilauspalveluun liittyvä kehitystarve.