Happojenkäsittelylaitoksen sähkömoottoreiden kartoitus
Ylitrukki, Ville (2024)
Ylitrukki, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122746
Tiivistelmä
Outokummun Tornion tehtaiden kylmävalssaamoiden yhteydessä olevilla regenerointi- ja neutralointilaitoksilla on toistuvasti todettu sähkömoottoreiden rikkoutuessa, että soveltuvan varamoottorin löytäminen tehtaan varastosta on aikaa vievää. Lisäksi tilattu varamoottori ei alueelle saapuessaan välttämättä vastaa varastojärjestelmässä siitä annettujen tietojen kanssa. Opinnäytetyön tavoite oli kartoittaa neutralointi- ja regenerointilaitosten alueella sijaitsevien prosessimoottoreiden varamoottoreiden saatavuus tehtaan omilta varastoilta. Tavoitteeseen päästiin toteuttamalla kenttäkartoitus kaikille alueen sähkömoottoreille, minkä jälkeen saaduilla tiedoilla etsittiin varamoottorit tehtaan varastolta ja varmistettiin niiden soveltuvuus laitepaikoille.
Kartoituksen taustateoriaksi työssä on käsitelty perustiedot oikosulkumoottoreista, niiden vikaantumistavoista ja kunnossapidosta yleisesti. Lisäksi käytiin läpi alueen moottorikannan osalta oleelliset moottoreiden lisävarusteet. Alueen eri laitosten moottoreiden käyttökohteita käytiin myös läpi lyhyesti. Kenttäkartoituksessa käsiteltiin moottorien valokuvaaminen asennukseen vaikuttavien tekijöiden ja arvokilven osalta. Kenttäkartoituksesta tehtiin dokumentaatio saatujen tietojen pohjalta. Dokumentaation avulla tehdyssä varastokartoituksessa läpikäytiin varamoottoreiden haku kunnossapidon tietojärjestelmästä. Lopuksi esiteltiin vielä kartoituksen aikana havaittuja puutteita.
Tuloksena saatiin moottoreista dokumentointi taulukoiden ja kuvatiedostojen muodossa. Puutteet varamoottoreiden suhteen listattiin mahdollista kriittisyysanalyysia varten. Dokumentaation perusteella voitiin päivittää neutralointi- ja regenerointialueen oikosulkumoottoreiden tiedot tehtaan kunnossapitojärjestelmään ajan tasalle. Jatkossa ajantasainen tieto palvelee alueen kunnossapitoa, mikäli tiedot päivitetään tarvittaessa. At the regeneration and neutralization plants of the Outokumpu Tornio cold rolling plants, it has repeatedly been found when electric motors fail that finding a suitable spare motor from the factory's warehouse is time-consuming. In addition, when the ordered spare motor arrives, it may not match the information provided by the storage system. The objective of the thesis was to map the availability of spare motors for the neutralization and regeneration plants from the factory's own warehouses. The goal was reached by carrying out a field mapping for all electric motors in the area, after which the obtained information was used to search for spare motors from the factory's warehouse and ensure their suitability for the field.
Basic information about induction motors, their failure modes and maintenance in general has been presented as the background theory. In addition, the relevant accessories for the area's motors were reviewed. The usage of the motors of the various facilities in the area were also briefly reviewed. In the field mapping, the photographing of the motors was discussed in terms of the factors influencing the installation and the rating plate. The field mapping was documented based on the information obtained. In the storage mapping done with the help of the documentation, a search for spare motors from the maintenance information system was carried out. Finally, the deficiencies found during the mapping were presented.
As a result, documentation was created in the form of tables and image files. Deficiencies regarding spare motors were listed for a possible criticality analysis. Based on the documentation, it was possible to update the information of the neutralization and regeneration area's induction motors in the factory's computerized maintenance management system. In the future, up-to-date information will serve the maintenance team of the area, if the information is kept updated.
Kartoituksen taustateoriaksi työssä on käsitelty perustiedot oikosulkumoottoreista, niiden vikaantumistavoista ja kunnossapidosta yleisesti. Lisäksi käytiin läpi alueen moottorikannan osalta oleelliset moottoreiden lisävarusteet. Alueen eri laitosten moottoreiden käyttökohteita käytiin myös läpi lyhyesti. Kenttäkartoituksessa käsiteltiin moottorien valokuvaaminen asennukseen vaikuttavien tekijöiden ja arvokilven osalta. Kenttäkartoituksesta tehtiin dokumentaatio saatujen tietojen pohjalta. Dokumentaation avulla tehdyssä varastokartoituksessa läpikäytiin varamoottoreiden haku kunnossapidon tietojärjestelmästä. Lopuksi esiteltiin vielä kartoituksen aikana havaittuja puutteita.
Tuloksena saatiin moottoreista dokumentointi taulukoiden ja kuvatiedostojen muodossa. Puutteet varamoottoreiden suhteen listattiin mahdollista kriittisyysanalyysia varten. Dokumentaation perusteella voitiin päivittää neutralointi- ja regenerointialueen oikosulkumoottoreiden tiedot tehtaan kunnossapitojärjestelmään ajan tasalle. Jatkossa ajantasainen tieto palvelee alueen kunnossapitoa, mikäli tiedot päivitetään tarvittaessa.
Basic information about induction motors, their failure modes and maintenance in general has been presented as the background theory. In addition, the relevant accessories for the area's motors were reviewed. The usage of the motors of the various facilities in the area were also briefly reviewed. In the field mapping, the photographing of the motors was discussed in terms of the factors influencing the installation and the rating plate. The field mapping was documented based on the information obtained. In the storage mapping done with the help of the documentation, a search for spare motors from the maintenance information system was carried out. Finally, the deficiencies found during the mapping were presented.
As a result, documentation was created in the form of tables and image files. Deficiencies regarding spare motors were listed for a possible criticality analysis. Based on the documentation, it was possible to update the information of the neutralization and regeneration area's induction motors in the factory's computerized maintenance management system. In the future, up-to-date information will serve the maintenance team of the area, if the information is kept updated.