Terveydenhuollon digitalisaation opetus ammattikorkeakoulussa : etävastaanotto ja digitaaliset terveyspalvelut
Valonen, Minea; Ottosson, Wilma (2024)
Valonen, Minea
Ottosson, Wilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022563
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Metropolian hoitoalojen opiskelijoiden tarvetta saada enemmän tietoa ja koulutusta etävastaanotoista sekä digitaalisista terveyspalveluista opiskeluvaiheessa. Lisäksi selvitetään, onko nykyisessä opetuksessa riittävästi digitaalisten palveluiden opetusta.
Tavoitteena on, että valmiista opinnäytetyöstä hyötyisi etenkin Metropolian ammattikorkeakoulu, sekä muut ammattikorkeakoulut. Tavoitteena on saada lisää tietoa terveydenhuollon digitalisaatiosta opiskelijoiden näkökulmasta ja kehittää opetusta vastaamaan heidän tarpeitaan. Opinnäytetyötä ohjaavat kysymykset keskittyvät opiskelijoiden kokemuksiin ja toiveisiin terveydenhuollon digitaalisesta opetuksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimuskyselyllä, joka kohdistui Metropolian hoitotyön opiskelijoihin. Tämä valinta mahdollistaa tulosten suoran hyödyntämisen Metropolian koulutussuunnitelmien kehittämisessä. Kysely on suunnattu vain Metropolian terveysalan opiskelijoille, mikä tekee siitä olennaisen ja soveltuu parhaiten käsiteltävään aiheeseen. Tämän laadullisen kyselyn avulla saadaan ajantasainen näkemys tutkimusaiheesta, mikä puolestaan helpottaa jatkotutkimuksen suunnittelua.
Kerätyn aineiston perusteella voidaan päätellä, että Metropolian opiskelijat kaipaavat enemmän opetusta terveydenhuollon digitalisaatiosta ja etäpalveluista. He ymmärtävät etäpalveluiden merkityksen tulevassa ammatissaan ja ovat kiinnostuneita oppimaan lisää aiheesta. Opinnäytetyön kyselyn vastauksia voidaan käyttää kehitettäessä Metropolian terveydenhuollon opintolinjojen opetussuunnitelmaa. Jatkotutkimuksena voitaisiin syventyä tarkemmin opiskelijoiden kaipaamaan opetukseen.
Tavoitteena on, että valmiista opinnäytetyöstä hyötyisi etenkin Metropolian ammattikorkeakoulu, sekä muut ammattikorkeakoulut. Tavoitteena on saada lisää tietoa terveydenhuollon digitalisaatiosta opiskelijoiden näkökulmasta ja kehittää opetusta vastaamaan heidän tarpeitaan. Opinnäytetyötä ohjaavat kysymykset keskittyvät opiskelijoiden kokemuksiin ja toiveisiin terveydenhuollon digitaalisesta opetuksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimuskyselyllä, joka kohdistui Metropolian hoitotyön opiskelijoihin. Tämä valinta mahdollistaa tulosten suoran hyödyntämisen Metropolian koulutussuunnitelmien kehittämisessä. Kysely on suunnattu vain Metropolian terveysalan opiskelijoille, mikä tekee siitä olennaisen ja soveltuu parhaiten käsiteltävään aiheeseen. Tämän laadullisen kyselyn avulla saadaan ajantasainen näkemys tutkimusaiheesta, mikä puolestaan helpottaa jatkotutkimuksen suunnittelua.
Kerätyn aineiston perusteella voidaan päätellä, että Metropolian opiskelijat kaipaavat enemmän opetusta terveydenhuollon digitalisaatiosta ja etäpalveluista. He ymmärtävät etäpalveluiden merkityksen tulevassa ammatissaan ja ovat kiinnostuneita oppimaan lisää aiheesta. Opinnäytetyön kyselyn vastauksia voidaan käyttää kehitettäessä Metropolian terveydenhuollon opintolinjojen opetussuunnitelmaa. Jatkotutkimuksena voitaisiin syventyä tarkemmin opiskelijoiden kaipaamaan opetukseen.