Mitä kuuluu baletinopettaja? : Baletinopettajan työnkuva tämän päivän Suomessa
Kankaanpää-Ahosola, Iiris (2024)
Kankaanpää-Ahosola, Iiris
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122773
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee baletinopettajan työnkuvaa Suomessa tuoden esiin mitä baletinopettajan työnkuva sisältää ja miten Suomessa balettipedagogit kokevat baletinopettajan ammatin. Työskentelen itse baletinopettajana ja halusin tarkastella ammattia kriittisesti ja saada tämänhetkiset kokemukset baletinopettajien työstä. Tarkastelen myös sitä, millainen tilanne baletinopettajien määrän riittävyyden osalta on tällä hetkellä Suomessa. Lisäksi opinnäytetyöni pyrkii selvittämään baletinharrastajien tämänhetkistä tilannetta Suomessa.
Teetin kyselyn Suomessa työskenteleville balettipedagogeille ja käsittelen opinnäytetyössäni kyselylomakkeen vastauksia. Kyselylomakkeen kysymykset koskivat baletinopettajan omia kokemuksia työstään ja baletin harrastajien tilannetta Suomen tanssikouluissa.
Kyselyn vastauksista ilmeni, että lapset ja nuoret hakeutuvat aiempaa vähemmän baletinharrastukseen. Erityisesti yläkouluikäisiä on vaikea saada mukaan baletinharrastukseen. Tällä hetkellä baletinopettajana työskentelevät opettajat kokevat, että baletinharrastus on jäämässä jalkoihin, koska harrastusmahdollisuuksia on tänä päivänä hyvin paljon. Yleisesti baletinopettajat Suomessa kokevat oman työnsä tärkeäksi ja haluavat ylläpitää baletille lajinomaista tyyliä ja balettiin kuuluvia perinteitä vahvoina edelleen. Aihetta olisi voinut tutkia kyselylomakkeessa tarkentavien kysymysten avulla syvemmin ja pyytää vastaajilta enemmän sanallisia vastauksia avaamaan heidän omaa näkökulmaansa aiheeseen.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla tarkastelu siitä, miten moni taiteen laajan oppimäärän suorittanut balettioppilas päätyy tanssinalalle. Onko oppilas saanut balettikoulussaan kipinän hakeutua itse baletinopettajakoulutukseen tai tanssijankoulutukseen? Jatkotutkimusaiheena voisi olla myös se, miten maailman tilanne vaikuttaa tulevaisuudessa balettikouluihin. Miten baletin arvostusta taideaineena saadaan pidettyä yllä nykyisen viihdekulttuurin maailmassa?
Teetin kyselyn Suomessa työskenteleville balettipedagogeille ja käsittelen opinnäytetyössäni kyselylomakkeen vastauksia. Kyselylomakkeen kysymykset koskivat baletinopettajan omia kokemuksia työstään ja baletin harrastajien tilannetta Suomen tanssikouluissa.
Kyselyn vastauksista ilmeni, että lapset ja nuoret hakeutuvat aiempaa vähemmän baletinharrastukseen. Erityisesti yläkouluikäisiä on vaikea saada mukaan baletinharrastukseen. Tällä hetkellä baletinopettajana työskentelevät opettajat kokevat, että baletinharrastus on jäämässä jalkoihin, koska harrastusmahdollisuuksia on tänä päivänä hyvin paljon. Yleisesti baletinopettajat Suomessa kokevat oman työnsä tärkeäksi ja haluavat ylläpitää baletille lajinomaista tyyliä ja balettiin kuuluvia perinteitä vahvoina edelleen. Aihetta olisi voinut tutkia kyselylomakkeessa tarkentavien kysymysten avulla syvemmin ja pyytää vastaajilta enemmän sanallisia vastauksia avaamaan heidän omaa näkökulmaansa aiheeseen.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla tarkastelu siitä, miten moni taiteen laajan oppimäärän suorittanut balettioppilas päätyy tanssinalalle. Onko oppilas saanut balettikoulussaan kipinän hakeutua itse baletinopettajakoulutukseen tai tanssijankoulutukseen? Jatkotutkimusaiheena voisi olla myös se, miten maailman tilanne vaikuttaa tulevaisuudessa balettikouluihin. Miten baletin arvostusta taideaineena saadaan pidettyä yllä nykyisen viihdekulttuurin maailmassa?