Luovan tanssin vapauttava voima päiväkodin strukturoidussa arjessa
Halla-aho, Milla (2024)
Halla-aho, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122900
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää luovan tanssin mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa lapsen myönteisen minäkäsityksen syntymisen tukemisessa sekä tarjota materiaalia tanssituokioiden pitämiseen. Tämän lisäksi opinnäytetyö tarjoaa lapsille uusia elämyksellisiä kokemuksia ja työntekijöille uusia ideoita ja rohkaisua luovan tanssin hyödyntämiseen varhaiskasvatuksessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä avaan työn keskeiset käsitteet, joita ovat luova tanssi, minäkäsitys ja minäkuva sekä varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminnallinen osuus koostuu laatimastani materiaalista, päiväkodissa pidetyistä tanssituokioista ja niistä saaduista palautteista sekä lopun pohdinnasta. Aineisto on kerätty teemahaastatteluna lapsilta ja yhdeltä ryhmän työntekijöistä.
Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät työssäni. Haastattelusta ilmeni, että materiaaliani tanssituokioista voidaan, että aiotaan käyttää varhaiskasvatuksessa, yksittäisiä harjoitteita hyödynnetään myös eri toimintojen välissä. Teoriapohjan, lasten palautteen, havaintojen ja niiden pohjalta pidetyn teemahaastattelun perusteella voidaan todeta luovan tanssin tukevan myönteisen minäkäsityksen syntyä. Varhaiskasvatussuunnitelma pitää sisällään luovan liikunnan, luovan tanssin, joka mahdollistaa inkluusion toteutumisen. Lapset selkeästi nauttivat tanssimisesta ja antoivat useimmiten hyvää palautetta. Pitämäni tanssituokiot nähtiin rikastuttavana tekijänä päiväkodin arjessa niin lapsille kuin työntekijöille. Otanta työssäni oli kuitenkin suppea, jonka vuoksi aihe kaipaa jatkotutkimuksia.
Teoreettisessa viitekehyksessä avaan työn keskeiset käsitteet, joita ovat luova tanssi, minäkäsitys ja minäkuva sekä varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminnallinen osuus koostuu laatimastani materiaalista, päiväkodissa pidetyistä tanssituokioista ja niistä saaduista palautteista sekä lopun pohdinnasta. Aineisto on kerätty teemahaastatteluna lapsilta ja yhdeltä ryhmän työntekijöistä.
Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät työssäni. Haastattelusta ilmeni, että materiaaliani tanssituokioista voidaan, että aiotaan käyttää varhaiskasvatuksessa, yksittäisiä harjoitteita hyödynnetään myös eri toimintojen välissä. Teoriapohjan, lasten palautteen, havaintojen ja niiden pohjalta pidetyn teemahaastattelun perusteella voidaan todeta luovan tanssin tukevan myönteisen minäkäsityksen syntyä. Varhaiskasvatussuunnitelma pitää sisällään luovan liikunnan, luovan tanssin, joka mahdollistaa inkluusion toteutumisen. Lapset selkeästi nauttivat tanssimisesta ja antoivat useimmiten hyvää palautetta. Pitämäni tanssituokiot nähtiin rikastuttavana tekijänä päiväkodin arjessa niin lapsille kuin työntekijöille. Otanta työssäni oli kuitenkin suppea, jonka vuoksi aihe kaipaa jatkotutkimuksia.